|
LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2003/2004
| |||
| Zadanie 1 | |||
|
Chłopiec mówi: "Mam tylu braci ile sióstr". Jego siostra powiada: "Mam trzy razy tylu braci co sióstr". Ilu było chłopców, a ile dziewcząt w tej rodzinie? | |||
| Zadanie 2 | |||
|
Wyznaczyć ostatnią cyfrę liczby:
2100 + 3100 + 5100.
| |||
| Zadanie 3 | |||
| Trzech turystów dysponuje motocyklem o dwóch miejscach. Czy turyści ci mogą pokonać odległość 60 km w ciągu 3 godzin? Przyjmujemy prędkość piechura 5 km/h, a prędkość motocykla 50 km/h. | |||
| Zadanie 4 | |||
|
Podać dokładny czas, w którym wskazówki zegara, godzinowa i minutowa pokrywają się między godziną czwartą a piątą. | |||
| Zadanie 5 | |||
| Wypisujemy w porządku rosnącym wszystkie te dodatnie liczby całkowite, które są równe iloczynowi wszystkich swoich dzielników właściwych (tzn. różnych od 1 i od danej liczby). Jaka liczba wypisana jest na szóstym miejscu? | |||
| Zadanie 6 | |||
| Rozszyfrować równość
** + *** = **** jeśli wiadomo, że oba składniki i suma nie zmienią się, jeśli wszystkie trzy liczby przeczytać z prawa na lewo. | |||
| Zadanie 7 | |||
| Mama zostawiła swoim synom: Tomkowi, Michałowi i Jackowi cukierki, aby rozdzielili je między siebie po powrocie ze szkoły do domu. Pierwszy przyszedł Tomek, wziął 1/3 cukierków i wyszedł, drugi przyszedł Michał, wziął 1/3 cukierków, które pozostały i wyszedł, na końcu przyszedł Jacek, wziął 1/3 cukierków, które pozostały. Ile było cukierków jeśli Jacek wziął 4 cukierki? | |||
| Zadanie 8 | |||
| Parę tygodni przed doroczną wyprzedażą właściciel sklepu z meblami podniósł ceny o 20%. Miał nadzieję, że gdy przy okazji wyprzedaży obniży je znów o 20%, wydadzą się one bardziej atrakcyjne. Czy jest to rzeczywiście atrakcyjna oferta? | |||
| Zadanie 9 | |||
| Wśród ośmiu jednakowo wyglądających monet jedna jest fałszywa, a mianowicie lżejsza od pozostałych. Za pomocą dwukrotnego ważenia na wadze szalkowej bez korzystania z odważników znajdź tę monetę. Opisz jak to wykonać. | |||
| Zadanie 10 | |||
| Na tablicy napisano 10 kolejnych liczb naturalnych. Ktoś starł jedną z nich i wówczas suma pozostałych liczb była równa 2004. Jakie liczby zostały na tablicy? | |||
| Zadanie 11 | |||
| W jednym domu mieszkają 123 osoby, które mają razem 3818 lat. Czy można wybrać z tego domu 100 mieszkańców tak, aby razem mieli oni razem nie mniej niż 3100 lat?
| |||
| Zadanie 12 | |||
Na ile minimalnie trójkątów można podzielić:
| |||
| Zadanie 13 | |||
| Przedstaw 100 za pomocą czterech dziewiątek i działań arytmetycznych.
| |||
| Zadanie 14 | |||
| Masz do dyspozycji 10 cyfr od 0 do 9 oraz cztery podstawowe działania. Za pomocą tych cyfr i działań arytmetycznych zbuduj wyrażenie arytmetyczne, które ma wartość równą 100.
| |||
| Zadanie 15 | |||
| Z 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 należy zbudować dwa ułamki, których suma będzie równa jedności. Każda cyfra powinna być użyta raz i tylko raz. | |||
| Zadanie 16 | |||
| O ile procent należy zwiększyć wydajność zakładu pracy, aby to co miał wykonać w 30 dni, zrobi w 25 dni? | |||
| Zadanie 17 | |||
| Marek ma tyle lat, ile Ewa miała 3 lata temu. Za ile lat będą mieli łącznie 91 lat? Ile lat będzie miała każda z osób za 5 lat? | |||
| Zadanie 18 | |||
| Suma cyfr liczby trzycyfrowej wynosi 17. Cyfra dziesiątek jest największą wśród cyfr liczbą pierwszą. Cyfra jedności stanowi 2/3 cyfry setek. Co to za liczba?
| |||
| Zadanie 19 | |||
Wilk w ciągu 1 godziny 20 minut pokonuje odległość 60 km. W czasie razy krótszym żółw pokonuje odległość 9 m. Ile razy szybciej porusza się wilk?. Oblicz z jaką prędkością porusza się wilk, a z jaką żółw? | |||
| Zadanie 20 | |||
| W trójkącie równobocznym połącz środki boków. Ile trójkątów przystających otrzymałeś? | |||
| Zadanie 21 | |||
| W trapezie równoramiennym plącz środki boków. Ile par trójkątów przystających otrzymałeś?
| |||
| Zadanie 22 | |||
| |||
| Zadanie 23 | |||
| Dwaj włościanie mają zaorać pole - jeden zrobiłby to sam w ciągu 7 godzin, drugi w ciągu 5 godzin. W jakim czasie zaorają oni całe pole pracując razem? | |||
| Zadanie 24 | |||
| W pewnym liceum 14% uczniów uczy się języka rosyjskiego, 78% uczniów nie uczy się ani języka rosyjskiego ani języka włoskiego, 2% uczniów uczy się obydwu tych języków. Jaki procent uczniów uczy się języka włoskiego? | |||
| Zadanie 25 | |||
| Ułóż 8 jednakowych kwadratów z dwudziestu czterech zapałek.
| |||
| Zadanie 26 | |||
Liczbę całkowitą nazywamy trójkątną jeśli jest ona sumą n kolejnych liczb naturalnych począwszy od jeden; np. 1=1, 3=1+2, 6=1+2+3, 10=1+2+3+4 są liczbami trójkątnymi. Pod jakim warunkiem liczba p będąca kwadratem liczby naturalnej jest liczbą trójkątną? Wybierz właściwą odpowiedź:
| |||
| Zadanie 27 | |||
| Liczbę dwucyfrową piszemy dwukrotnie obok siebie. Ile razy większa jest powstała w ten sposób liczba czterocyfrowa niż dana na początku liczba dwucyfrowa? | |||
| Zadanie 28 | |||
| Zamiast dodać do pewnej liczby 27, Jasio odjął od niej 27. Jaka jest różnica pomiędzy wynikiem poprawnym a tym , który otrzymał Jasio?. | |||
| Zadanie 29 | |||
Masz dwa kwadraty ułożone z zapałek tak jak na rysunku. Uzupełnij je czterema zapałkami tak, aby w utworzonej figurze występowało 15 kwadratów. | |||
| Zadanie 30 | |||
| Ułóż 7 kwadratów z dwudziestu czterech zapałek. | |||
| Zadanie 31 | |||
| Z dziewięciu zapałek ułóż dwa romby i jeden kwadrat. | |||
| Zadanie 32 | |||
| Jak z sześciu jednakowych zapałek ułożyć cztery trójkąty równoboczne? | |||
| Zadanie 33 | |||
W przedstawionej na rysunku figurze przesuń cztery zapałki, aby uzyskać pięć trójkątów. | |||
| Zadanie 34 | |||
Zapisz liczbę 100 za pomocą działań, nawiasów oraz:
| |||
| Zadanie 35 | |||
| W poniższych zapisach niektóre cyfry zastąpiono symbolem *. Odtwórz prawidłowe zapisy. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Życzymy udanych wakacji!
Zapraszamy do udziału w Lidze Zadaniowej
w roku szkolnym 2003/2004.