LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU

ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2008/2009


Zadania niespodzianki
dla uczniów szkół podstawowych
na zakończenie konkursu 2008/9

Zadanie 1
1.Ile liczb między 1 i 100 zawiera cyfrę 5?

Zadanie 2
Największym średniowiecznym dzwonem w Polsce jest zawieszony na wieży katedry św. Janów w Toruniu Tuba Dei. Zazwyczaj materiałem do wykonania dzwonów jest odmiana brązu cynowego, tzw. spiż (stop o następujących proporcjach: ok. 0,8 miedzi i ok. 0,2 cyny, do którego czasem dodaje się niewielkie ilości srebra i złota).
Toruński Tuba Dei pochodzący z 1500 r. waży około 7,5 t. Masa krakowskiego dzwonu Zygmunt wynosi około 10,9 t.
Oblicz, ile ton miedzi zawiera Tuba Dei.
  1. O ile procent cięższy jest Zygmunt od Tuba Dei?
  2. O ile procent lżejszy jest Tuba Dei od Zygmunta?
  3. Jaka byłaby masa dzwonu zawierającego 350 kg cyny?


Tuba Dei
Zadanie 3
Iloczyn liczby naturalnej przez sumę jej cyfr wynosi 2008. Wyznaczyć wszystkie liczby o tej własności.

Zadanie 4
W ilu dwucyfrowych liczbach suma cyfr jest wielokrotnością 6?

Zadanie 5
Ile różnych rozwiązań ma to dzielenie OSA : TO = AO? Różne litery zastępują różne cyfry oraz żadna liczba nie zaczyna się od zera.

Zadanie 6
Na pewnym zebraniu było stu polityków. Każdy z nich był uczciwy bądź nieuczciwy. Znamy dwa fakty:
  1. Co najmniej jeden z polityków był uczciwy.
  2. Co najmniej jeden z dwóch dowolnych polityków był nieuczciwy.
Czy znając te fakty można powiedzieć ilu polityków było uczciwych, a ilu nieuczciwych?

Zadanie 7
W koszyku są piłeczki zielone, czerwone i niebieskie, razem 46. Zielonych piłeczek jest tyle samo, co czerwonych i niebieskich razem, czerwonych jest o 5 mniej niż niebieskich. Ile piłeczek każdego koloru jest w koszyku?
Zadanie 8
Mamy 8 odcinków, których długości są liczbami całkowitymi centymetrów. Najdłuższy z nich ma długość 20 cm. Udowodnij, że istnieją wśród nich 3 odcinki, z których można zbudować trójkąt.

Zadanie 9
Mamy naczynie o pojemności 24 litry pełne wody i 3 puste naczynia o pojemności 13,11 i 5 litrów. Podziel wodę na trzy równe części. Spróbuj to wykonać, przelewając jak najmniej razy.

Zadanie 10
Mamy 4 podobne monety. Trzy z nich ważą po 5 g, a masa czwartej monety jest różna od tych trzech. Jak za pomocą wagi i jednego odważnika o masie 5 g ważąc dwa razy, znaleźć fałszywą monetę i ustalić czy jest ona cięższa czy lżejsza od pozostałych?

Zadanie 11
Karton o wymiarach 30 cm na 21 cm trzeba pociąć tak, aby otrzymać jak najwięcej biletów o wymiarach 6cm na 8 cm. Ile można wyciąć takich biletów?

Zadanie 12
Na ile sposobów można rozmienić 10 groszówkę?

Zadanie 13
Symbol 50! oznacza iloczyn liczb całkowitych od 1 do 50 włącznie. Gdybyś rzeczywiście wykonał to działanie, to ile zer otrzymałbyś na końcu?

Zadanie 14
Kartkę papieru o wymiarach 16 cm na 32 cm przecięto na pół. Jedną z tych części przecięto znowu na pól i powtórzono tę czynność tyle razy aż otrzymano prostokąt o wymiarach 1 cm na 2 cm. Ile cięć w sumie wykonano?

Zadanie 15
Liczba nadwymiarowa to taka liczba, której suma dzielników właściwych (czyli z wyłączeniem samej liczby) jest większa od niej samej.
Na przykład, dzielnikami właściwymi liczby 8 są 1, 2 i 4, zaś 1 + 2+ 4 to mniej niż 8, a zatem 8 nie jest liczbą nadwymiarową.
Ile jest liczb nadwymiarowych mniejeszych od 30?

Zadanie 16
Adam mówi do Tomka: Mam 3 razy więcej lat niż Ty miałeś wtedy, kiedy ja miałem tyle lat ile masz teraz. Kiedy osiągniesz mój obecny wiek będziemy mieli łącznie 112 lat. Ile lat ma obecnie Adam?

Zadanie 17
Na każdej ścianie sześcianu napisano dodatnią liczbę całkowitą. Następnie w każdym wierzchołku umieszczono liczbę, która jest równa iloczynowi liczb znajdujących się na ścianach, do których ten wierzchołek należy. Jeśli suma liczb umieszczonych w wierzchołkach jest równa 70, to jakiej liczbie równa się suma liczb znajdujących się na wszystkich ścianach?

Zadanie 18
Jedna z 27 monet jest fałszywa i cięższa od innych. Ważąc w ręku nie można jej odróżnić od innych. Jak ustalić, która moneta jest fałszywa, ważąc 3 razy na wadze szalkowej bez odważników?

Zadanie 19
W sali kinowej mamy 7 rzędów po 10 miejsc w każdym rzędzie. Na poranny seans przyszła grupa 50 uczniów. Ta sama grupa przyszła do tej sali na popołudniowy seans. Udowodnić, że w tej grupie znajdzie się dwoje dzieci, które zarówno na porannym seansie jak i na popołudniowym seansie siedziały w tym samym rzędzie (niekoniecznie o tym samym numerze, np. rano mogły siedzieć w rzędzie o numerze 1, a po południu w rzędzie o numerze 5).

Serdecznie zapraszamy
na uroczyste zakończenie Ligi Zadaniowej
w roku 2008/2009 !