LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2002/2003 Zadania do etapu III-go dla uczniów klas VI szkół podstawowych | |||
Tematyka 1. Kąty w kole. 2. Proste wyrażenia algebraiczne. 3. Zadania tekstowe wymagające znajomości rozwiązywania prostych równań i nierówności. 4. Konstrukcje geometryczne. | |||
Zadanie 1 | |||
Oblicz miarę kąta a jeśli kąt b ma miarę 250°. | |||
Rozwiązanie Kamila Bednarka | |||
Zadanie 2 | |||
Na liczbach x, y wykonano działania x + y, x - y, x × y, x : y i otrzymano liczby -72, -2, 6 i 18 przy czym kolejność wypisanych liczb nie musi się pokrywać z kolejnością wymienionych poprzednio działań. Wyznacz liczby x, y. | |||
Rozwiązanie Kamila Brożyny | |||
Zadanie 3 | |||
Piotr pomyślał sobie pewną liczbę. Następnie dodał do niej 3. Otrzymaną sumę podzielił przez 7, a otrzymany iloraz pomnożył przez 2. Potem od ostatniego wyniku odjął 10. Gdy tę różnicę podzielił przez 4, otrzymał liczbą ujemną -2. Jaką liczbę pomyślał Piotr? | |||
Rozwiązanie Magdy Ekert | |||
Zadanie 4 | |||
Jeżeli liczbę p zmniejszymy o 25%, a następnie zwiększymy trzykrotnie, to otrzymamy liczbę o 6 mniejszą od p. Znajdź liczbę p.
| |||
Rozwiązanie Pawła Gierlasińskiego | |||
Zadanie 5 | |||
Wyznacz miarę kąta a. | |||
Rozwiązanie Mateusza Grupy | |||
Zadanie 6 | |||
Czy istnieje trójkąt, którego wysokości mają: 6 cm, 3 cm i 2 cm? | |||
Rozwiązanie Michała Kęder | |||
Zadanie 7 | |||
Książka zawiera x stronic. Na każdej jest y wierszy, a w każdym wierszu z liter. W drugim wydaniu tej samej książki zmieniono wymiary druku tak, że w każdym wierszu zmieściło się a liter, a na każdej stronie b wierszy. Ile stron zawierało drugie wydanie tej książki? | |||
Rozwiązanie Marcina Kopczyńskiego | |||
Zadanie 8 | |||
Pole pewnego kwadratu jest nie mniejsze od pola prostokąta, którego jeden z boków jest o 7 cm dłuższy, a drugi o 3 cm krótszy od boku kwadratu. Jaka może być największa długość boku tego kwadratu? | |||
Rozwiązanie Agaty Kozińskiej | |||
Zadanie 9 | |||
Turysta miał do przebycia 80 km. Pierwszego dnia przebył 60% tego, co dnia drugiego, a trzeciego dnia przebył mniej niż całej drogi. Jakie odcinki drogi mógł przebyć turysta każdego dnia? | |||
Rozwiązanie Pawła Kruszki | |||
Zadanie 10 | |||
Po skreśleniu ostatniej cyfry liczby całkowitej dodatniej otrzymano liczbę 14 razy mniejszą. Podaj wszystkie liczby o tej własności. | |||
Rozwiązanie Macieja Lewandowskiego | |||
Zadanie 11 | |||
W pewnym miesiącu trzy niedziele wypadły w dni parzyste. Jaki dzień tygodnia wypadł dwudziestego dnia tego miesiąca? | |||
Rozwiązanie Mateusza Mickeiwicza | |||
Zadanie 12 | |||
Płytkę o wymiarach 60 cm na 85 cm obrysowano ołówkiem na kartce papieru. Znajdź środek otrzymanego prostokąta posługując się tylko płytką i ołówkiem. | |||
Rozwiązanie Magdy Nieżurawskiej | |||
Zadanie 13 | |||
Czy istnieje prostokąt, którego długości dwóch boków wynoszą odpowiednio i długości obwodu tego prostokąta? | |||
Rozwiązanie Marcina Pezdy | |||
Zadanie 14 | |||
Znajdź wszystkie liczby czterocyfrowe postaci wiedząc, że są one podzielne przez 3 i takie, że a, c, d są kolejnymi liczbami parzystymi. ( oznacza zapis dziesiętny liczby, to znaczy: a jest cyfrą tysięcy, b -cyfrą setek, c - cyfrą dziesiątek i d - cyfrą jedności.) | |||
Rozwiązanie Michała Pośpiech | |||
Zadanie 15 | |||
Liczbę a zmniejszono o 15%, a następnie tak otrzymaną liczbę zwiększono o 15%. Czy otrzymana liczba jest większa, równa czy mniejsza od liczby a? | |||
Rozwiązanie Mikolaja Pszczólki | |||
Zadanie 16 | |||
Suma dwóch liczb jest równa 51. Jeżeli w większym składniku skreślimy jedna cyfrę, to otrzymamy drugi składnik. Jakie to liczby? | |||
Zadanie 17 | |||
| |||
Rozwiązanie Magdy Ryczkowskiej | |||
Zadanie 18 | |||
Jeżeli podzielimy 100 przez p, to otrzymamy m i resztę 6. Oblicz p i m. | |||
Zadanie 19 | |||
W trójkącie prostokątnym ABC z kątem prostym przy wierzchołku C poprowadzono wysokość CH. Wyznacz miary kątów tego trójkąta, jeśli wiadomo, że | |||
Rozwiązanie Błażeja Smułka | |||
Zadanie 20 | |||
W koszyku jest 20 grzybów. Są to prawdziwki, kozaki i podgrzybki. Ile jest w nim prawdziwków jeśli kozaków jest 9 razy więcej niż podgrzybków? | |||
Rozwiązanie Pawła Sobocińskiego | |||
Zadanie 21 | |||
Prostokąt o bokach długości 8 cm i 18 cm podziel wzdłuż linii prostych na dwie części tak, aby można było utworzyć z nich kwadrat. | |||
Rozwiązanie Macieja Szczepkowskiego | |||
Zadanie 22 | |||
Wewnątrz kwadratu leży mniejszy kwadrat. Boki obu kwadratów są odpowiednio równoległe. Wierzchołki kwadratów połączono tak jak na rysunku, tworząc cztery trapezy. Wykaż, że suma pól zacieniowanych trapezów jest równa sumie pól pozostałych trapezów. | |||
Zadanie 23 | |||
Czy liczby naturalne a i b mogą być nieparzyste, jeśli ? | |||
Zadanie 24 | |||
Do restauracji dostarczono zamówionych produktów, dodatkowo w południe 15% zamówionych produktów, a wieczorem 90 kg więcej niż w południe. Ile kilogramów produktów zamówiła restauracja? | |||
Zadanie 25 | |||
Oblicz miary kątów wewnętrznych trójkąta, jeżeli wiadomo, że jeden kąt jest 1,5 razy większy od drugiego, a trzeci jest równy sumie dwóch pozostałych kątów. | |||
Rozwiązanie Piotra Tylendy | |||
Zadanie 26 | |||
Na okręgu O obrano cztery punkty: K, L, M, N takie, że |ĐKLM| = 100°, |ĐKLM| = 60°. Wykonaj rysunek pomocniczy i oblicz miary kątów wewnętrznych czworokąta KNML. |