LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2005/2006 | |||
Zadanie 1 | |||
Jaki wielokąt ma tyle samo przekątnych co boków? | |||
Zadanie 2 | |||
Ile jest różnych prostokątów, których długości boków wyrażają się liczbami całkowitymi, a pole wynosi 60? | |||
Rozwiązanie Marleny Rozenberg | |||
Zadanie 3 | |||
Znajdź liczbę, która jest równa podwojonej sumie swoich cyfr. | |||
Zadanie 4 | |||
Liczby naturalne od 1 do 100 zapisać jedna za drugą tak, by różnica między kolejnymi sąsiadami wynosiła 2 lub 3. | |||
Zadanie 5 | |||
Ile jest liczb czterocyfrowych, które nie dzielą się przez 1000 i których pierwsza lub ostatnia cyfra są parzyste. | |||
Zadanie 6 | |||
Znajdź prostokąt i kwadrat o bokach całkowitych i o równych polach, takie, że bok kwadratu jest o 3 większy od wysokości prostokąta. | |||
Zadanie 7 | |||
Podziel prostokąt o wymiarach 18×8 na dwie części tak, aby można z nich było złożyć kwadrat.
| |||
Zadanie 8 | |||
Chłopiec mówi: "Mam tylu braci ile sióstr". Jego siostra powiada: "Mam trzy razy tylu braci co sióstr". Ilu było chłopców, a ile dziewcząt w tej rodzinie? | |||
Zadanie 9 | |||
Wyznaczyć ostatnią cyfrę liczby 2100 + 3100 + 5100. | |||
Zadanie 10 | |||
Na pustej kartce papieru zaznaczaj kolejno kropki: niebieską, czarną, czerwoną, niebieską, czarną, czerwoną, i tak dalej, aż do dziesiątej kropki niebieskiej. Ile kropek będzie na kartce? | |||
Zadanie 11 | |||
Podać dokładny czas, w którym wskazówki zegara, godzinowa i minutowa pokrywają się między godziną czwartą, a piątą. | |||
Zadanie 12 | |||
Parę tygodni przed doroczną wyprzedażą właściciel sklepu z meblami podniósł ceny o 20%. Miał nadzieję, że gdy przy okazji wyprzedaży obniży je znów o 20%, wydadzą się one bardziej atrakcyjne. Czy jest to rzeczywiście atrakcyjna oferta? | |||
Zadanie 13 | |||
Rozszyfrować równość
** + *** = **** jeśli wiadomo, że oba składniki i suma nie zmienią się, jeśli wszystkie trzy liczby przeczytać z prawa na lewo. | |||
Zadanie 14 | |||
W poniższych zapisach niektóre cyfry zastąpiono symbolem *. Odtwórz prawidłowe zapisy. | |||
Zadanie 15 | |||
Mama zostawiła swoim synom: Tomkowi, Michałowi i Jackowi cukierki, aby rozdzielili je między siebie po powrocie ze szkoły do domu. Pierwszy przyszedł Tomek, wziął 1/3 cukierków i wyszedł, drugi przyszedł Michał, wziął 1/3 cukierków, które pozostały i wyszedł, na końcu przyszedł Jacek, wziął 1/3 cukierków, które pozostały. Ile było cukierków jeśli Jacek wziął 4 cukierki? | |||
Zadanie 16 | |||
Parę tygodni przed doroczną wyprzedażą właściciel sklepu z meblami podniósł ceny o 20%. Miał nadzieję, że gdy przy okazji wyprzedaży obniży je znów o 20%, wydadzą się one bardziej atrakcyjne. Czy jest to rzeczywiście atrakcyjna oferta? | |||
Zadanie 17 | |||
Wśród ośmiu jednakowo wyglądających monet jedna jest fałszywa, a mianowicie lżejsza od pozostałych. Za pomocą dwukrotnego ważenia na wadze szalkowej bez korzystania z odważników znajdź tę monetę. Opisz jak to wykonać. | |||
Zadanie 18 | |||
Na tablicy napisano 10 kolejnych liczb naturalnych. Ktoś starł jedną z nich i wówczas suma pozostałych liczb była równa 2006. Jakie liczby zostały na tablicy? | |||
Zadanie 19 | |||
Czy istnieją dwie liczby całkowite a i b różne od zera takie, że jedna z nich dzieli się przez ich sumę, a druga przez różnicę? | |||
Zadanie 20 | |||
Przedstaw liczbę 2520 w postaci sumy 12 kolejnych wielokrotności liczby 12. | |||
Zadanie 21 | |||
Piotr ma w skarbonce monety 10, 20 i 50-groszowe. Monet 10-groszowych ma 10 razy więcej niż monet 20-groszowych, a monet 20-groszowych ma 20 razy więcej niż monet 50-groszowych. Ile pieniędzy ma w skarbonce Piotr, jeśli wiadomo, że to więcej niż 50 złotych a mniej niż 90 złotych? | |||
Zadanie 22 | |||
Znajdź liczbę dwucyfrową równą podwojonemu iloczynowi swoich cyfr. | |||
Zadanie 23 | |||
Masz do dyspozycji dziesięć cyfr od 0 do 9 oraz cztery podstawowe działania. Za pomocą tych cyfr i działań arytmetycznych zbuduj wyrażenie arytmetyczne, które ma wartość 100. | |||
Zadanie 24 | |||
Z 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 należy zbudować dwa ułamki, których suma będzie równa jedności. Każda cyfra powinna być użyta raz i tylko raz. | |||
Zadanie 25 | |||
O ile procent należy zwiększyć wydajność zakładu pracy, aby to co miał wykonać w ciągu 30 dni, mógł wykonać w ciągu 25 dni. | |||
Zadanie 26 | |||
Sprawdź czy liczba
1002 + 1002 + 1002 × 1002 jest kwadratem liczby naturalnej. | |||
Zadanie 27 | |||
Dwaj włościanie mają zaorać pole - jeden zrobiłby to sam w ciągu 7 godzin, drugi w ciągu 5 godzin. W jakim czasie zaorają oni całe pole pracując razem? | |||
Zadanie 28 | |||
W pewnym liceum 14% uczniów uczy się języka rosyjskiego, 78% uczniów nie uczy się ani języka rosyjskiego ani języka włoskiego, 2% uczniów uczy się obydwu tych języków. Jaki procent uczniów uczy się języka włoskiego? | |||
Zadanie 29 | |||
Ułóż 8 jednakowych kwadratów z dwudziestu czterech zapałek.
| |||
Zadanie 30 | |||
Liczbę całkowitą nazywamy trójkątną jeśli jest ona sumą n kolejnych liczb naturalnych począwszy od jeden; np. 1=1, 3=1+2, 6=1+2+3, 10=1+2+3+4 są liczbami trójkątnymi. Pod jakim warunkiem liczba p będąca kwadratem liczby naturalnej jest liczbą trójkątną? Wybierz właściwą odpowiedź:
| |||
Zadanie 31 | |||
Znajdź pole prostokąta zbudowanego z 5 kwadratów tak aby obwód tego prostokąta był równy 24. | |||
Zadanie 32 | |||
Z 729 sześcianików zbudowano sześcian 9×9×9. Których sześcianików jest więcej - zewnętrznych, czyli przylegających do ścian zbudowanego sześcianu, czy wewnętrznych, czyli nie przylegających do ścian sześcianu? | |||
Zadanie 33 | |||
Znajdź wszystkie dwucyfrowe liczby pierwsze AB takie, że liczba BA też jest pierwsza. | |||
Zadanie 34 | |||
Do jakiej liczby należy dodać sumę jej cyfr aby otrzymać 100? | |||
Zadanie 35 | |||
Czy istnieje na płaszczyźnie 6 punktów, z których każde trzy są wierzchołkami trójkąta równoramiennego. |
Życzymy udanych wakacji!
Zapraszamy do udziału w Lidze Zadaniowej
w roku szkolnym 2006/2007.