LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU 2003/2004
ZADANIA WAKACYJNE
DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM
Zadanie 1
Na ile sposobów liczbę 2004 można przedstawić w postaci różnicy kwadratów dwóch liczb naturalnych?Rozwiązanie
Niech a oznacza większą, oraz b mniejszą z szukanych liczb.2004 = a2 - b2
Skorzystam ze wzoru skróconego mnożenia: a2 - b2 = (a - b)(a + b)2004 = (a - b)(a + b)
Czyli liczba 2004 ma być iloczynem dwóch liczb naturalnych: a - b oraz a + b, przy czym oczywiście2004 = 1 · 2004 2004 = 2 · 1002 2004 = 3 · 668 2004 = 4 · 501 2004 = 6 · 334 2004 = 12 · 167 |
Tak więc a - b jest jednym czynnikiem (mniejszym), a a + b jest drugim czynnikiem (większym).
Możemy sprawdzać po kolei wszystkie powyższe możliwości, ale można to zrobić prościej.
Oznaczmy przez p pierwszy czynnik, a przez q drugi. Wówczas:
a - b = p
a + b = q
Z pierwszego równania mamy, że a = b + p. Po podstawieniu do drugiego mamy:
2b = q - p
Ponieważ b ma być liczbą naturalną
Warunek ten spełniają tylko dwa rozkłady:
2004 = 2 · 1002 2004 = 6 · 334 |
W pierwszym przypadku p = 2, q = 1002.
b = (q - p)/2 = (1002 - 2)/2 = 500
a = b + p = 502
W drugim przypadku p = 6, q = 334.
b = (q - p)/2 = (334 - 6)/2 = 164
a = b + p = 164 + 6 = 170
Odpowiedź
Liczbę 2004 można przedstawić w postaci różnicy kwadratów dwóch liczb naturalnych na dwa sposoby:2004 = 5022 - 5002
2004 = 1702 - 1642
Paulina Bała