LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU 2005/2006
ZADANIA NIESPODZIANKI
DLA KLAS I GIMNAZJUM

Zad 9

W grę opisaną w powyższym zadaniu grają dwaj gimnazjaliści do 100, tj. wygra ten, który pierwszy wymieni liczbę 100. Jak trzeba grać aby wygrać? Kto wygra grając zgodnie z regułami: rozpoczynający czy partner?

Najpierw przypomnijmy sobie zasady gry:

Jeden uczeń podaje jednocyfrową liczbę naturalną, drugi dodaje do niej dowolną jednocyfrową liczbę naturalną i wymienia sumę. Do tej sumy pierwszy znowu dodaje jednocyfrową liczbę naturalną i znowu wymienia sumę itd. Wygrywa ten, który pierwszy wymienia liczbę 100.

Rozmiar: 1100 bajtów

ROZWIĄZANIE:

Aby wygrać musimy być drudzy ponieważ:

Gdy nasz partner wypowie liczbę od 1 do 9 to wtedy my musimy dodać taką cyfre aby suma wynosiła 10 np.: gdy przeciwnik wypowie liczbe a to my musimy odpowiedzieć z aby a+z=10

Rozmiar: 1100 bajtów

Sens tego zadania tkwi w tym żeby suma liczb była równa 10. Gdy przeciwnik wypowie liczbę 2 to my musimy podać liczbę 8. Trzeba wykonać 10 rund aby wygrać, na przykład:

Przeciwnik My Suma
1 9 10
2 8 20
3 7 30
4 6 40
5 5 50
6 4 60
7 3 70
8 2 80
9 1 90
3 7 100

Odp: Gdy przeciwnik wypowie liczbę a to my musimy odpowiedzieć liczbe z aby a + z = 10

Karol Romanowski kl. Ia