LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2000/2001 Zadania do etapu III-go dla uczniów klas II gimnazjum | |||
Tematyka
| |||
Zadanie 1 | |||
Wyznacz miary kątów wewnętrznych sześciokąta foremnego, ośmiokąta foremnego, szesnastokąta foremnego i n-kąta foremnego. | |||
Zadanie 2 | |||
W okrąg o promieniu R=6 cm wpisano trójkąt równoboczny, sześciokąt foremny i dwunastokąt foremny. Oblicz długość boku każdego z tych wielokątów. Wyznacz obwód i pole tych wielokątów foremnych. | |||
Zadanie 3 | |||
Niech an będzie długością n-kąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu R. Uzasadnij, że | |||
Zadanie 4 | |||
Czy istnieje na płaszczyźnie z układem współrzędnych, trójkąt równoboczny, którego wszystkie wierzchołki mają współrzędne będące liczbami całkowitymi? Rozważ ten sam problem dla kwadratu i sześciokąta foremnego. | |||
Zadanie 5 | |||
Wyznacz odległość między środkami okręgu wpisanego i okręgu opisanego na trójkącie o bokach długości20 cm, 20 cm i 32 cm. | |||
Zadanie 6 | |||
Oblicz odległość między środkami okręgu wpisanego i okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym, którego przyprostokątne mają długości 20 cm i 15 cm. | |||
Zadanie 7 | |||
Uzasadnij, że w trójkącie prostokątnym suma długości przyprostokątnych jest równa sumie średnic okręgu wpisanego w ten trójkąt i okręgu opisanego na tym trójkącie. | |||
Zadanie 8 | |||
W trójkącie prostokątnym ABC o kącie prostym przy wierzchołku C poprowadzono wysokość CD. Udowodnij, że r+r1+r2 = h, gdzie r1 jest promieniem okręgu wpisanego w trójkąt ADC, zaś h = |CD|. | |||
Zadanie 9 | |||
Wyznacz pole trójkąta prostokątnego, dla którego promień okręgu wpisanego w ten trójkąt równa się 2 cm, a promień okręgu opisanego na tym trójkącie równa się 5 cm. | |||
Zadanie 10 | |||
Jedna z przyprostokątnych trójkąta prostokątnego ma długość 15 cm, a promień okręgu wpisanego w ten trójkąt ma długość 3 cm. Oblicz pole i obwód tego trójkąta. | |||
Zadanie 11 | |||
Na trójkącie równobocznym ABC opisano okrąg. Uzasadnij, że dla dowolnego punktu M leżącego na tym okręgu długość jednego z odcinków AM, BM, CM jest równa sumie długości dwóch pozostałych.
| |||
Zadanie 12 | |||
Napisz równania osi symetrii odcinka AB, gdzie A=(-1,5), B=(3,5). | |||
Zadanie 13 | |||
Czy zbiór {(-2,4), (2,4), (6,4)} posiada osie symetrii? Jeśli tak, to napisz równania wszystkich jego osi symetrii. | |||
Zadanie 14 | |||
Czy zbiór {(0,0), (0,4), (4,4), (4,0)} posiada osie symetrii? Jeśli tak, to napisz równania wszystkich jego osi symetrii. | |||
Zadanie 15 | |||
AB, gdzie A=(-1,1), B=(-3,3), przekształć w symetrii względem osi OY. Następnie oblicz pole figury ABB'A', gdzie A', B' są odpowiednio obrazami punktów A i B w tej symetrii. | |||
Zadanie 16 | |||
Środkiem kwadratu jest punkt (0,0), a jednym z wierzchołków jest punkt A o współrzędnych (1,2). Oblicz współrzędne pozostałych wierzchołków kwadratu. | |||
Rozwiązanie Pawła Kocyka | |||
Zadanie 17 | |||
Punkt (0,0) jest środkiem symetrii sześciokąta foremnego. Jednym z wierzchołków tego sześciokąta jest punkt A=(4,0). Wyznacz współrzędne pozostałych wierzchołków. | |||
Zadanie 18 | |||
Punkt (0,0) jest środkiem symetrii rombu. Jednym z wierzchołków tego rombu jest punkt (2,2). Wyznacz współrzędne pozostałych wierzchołków tego rombu, jeśli jego pole wynosi 4. | |||
Rozwiązanie Pawła Kocyka |