|
LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2002/2003
| |||
| Zadanie 1 | |||
|
O ile procent należy zwiększyć wydajność zakładu pracy, aby to co miał wykonać w 30 dni, zrobić w 25 dni? | |||
| Zadanie 2 | |||
|
Marek ma tyle lat, ile Ewa miała 3 lata temu. Za 30 lat będą mieli łącznie 91 lat. Ile lat będzie miał Marek, a ile Ewa za 5 lat?
| |||
| Zadanie 3 | |||
Suma cyfr liczby trzycyfrowej wynosi 17. Cyfra dziesiątek jest największą wśród cyfr liczbą pierwszą. Cyfra jedności stanowi cyfry setek. Co to za liczba? | |||
| Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
| Zadanie 4 | |||
Wilk w ciągu 1 godziny 20 minut pokonuje odległość 60 km. W czasie razy krótszym żółw pokonuje odległość 9 m. Ile razy szybciej porusza się wilk?. Oblicz z jaką prędkością porusza się wilk, a z jaką żółw. | |||
| Rozwiązanie Pawła Gierlasińskiego | |||
| Zadanie 5 | |||
| W trójkącie równobocznym połącz środki boków. Ile trójkątów przystających otrzymałeś? | |||
| Rozwiązanie Mateusza Grupy | |||
| Zadanie 6 | |||
| W trapezie równoramiennym narysuj przekątne. Ile par trójkątów przystających otrzymałeś?
| |||
| Zadanie 7 | |||
Na ile minimalnie trójkątów można podzielić:
| |||
| Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
| Zadanie 8 | |||
| |||
| Zadanie 9 | |||
| Dwaj włościanie mają zaorać pole - jeden zrobiłby to sam w ciągu 7 godzin, drugi w ciągu 5 godzin. W jakim czasie zaorają oni całe pole pracując razem? | |||
| Zadanie 10 | |||
| W pewnym liceum 14% uczniów uczy się języka rosyjskiego, 78% uczniów nie uczy się ani języka rosyjskiego ani języka włoskiego, 2% uczniów uczy się obydwu tych języków. Jaki procent uczniów uczy się języka włoskiego? | |||
| Rozwiązanie Mikołaja Szymańskiego | |||
| Zadanie 11 | |||
| Na pięciu przewodach elektrycznych siedzą jaskółki, na każdym co najmniej jedna. Jedynie przewód piąty (najwyższy) i trzeci mają tę samą liczbę jaskółek. Jeśli trzy jaskółki przelecą z czwartego przewodu na trzeci, te dwa przewody będą miały tę samą liczbę jaskółek. Gdy jedna jaskółka przeleci z trzeciego przewodu na najwyższy, ten ostatni będzie miał dwa razy więcej jaskółek niż trzeci. Jeśli cztery jaskółki odlecą z czwartego przewodu, to będzie miał on tyle samo co dwa pierwsze przewody łącznie. Najniższy przewód ma najmniej jaskółek. Ile jest jaskółek na drugim przewodzie?
| |||
| Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
| Zadanie 12 | |||
Z kratownicy przedstawionej na rysunku obok, złożonej z ośmiu zapałek usuń dwie zapałki tak, aby otrzymać figurę, w której występują trzy kwadraty niekoniecznie tej samej wielkości.
| |||
| Zadanie 13 | |||
| Ułóż 8 jednakowych kwadratów z dwudziestu czterech zapałek.
| |||
| Zadanie 14 | |||
| Ułóż 7 kwadratów z dwudziestu czterech zapałek.
| |||
| Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
| Zadanie 15 | |||
| Z dziewięciu zapałek ułóż dwa romby i jeden kwadrat. | |||
| Zadanie 16 | |||
| Jak z sześciu jednakowych zapałek ułożyć cztery trójkąty równoboczne?. | |||
| Zadanie 17 | |||
Liczbę całkowitą nazywamy trójkątną jeśli jest ona sumą n kolejnych liczb naturalnych począwszy od jeden; np. 1=1, 3=1+2, 6=1+2+3, 10=1+2+3+4 są liczbami trójkątnymi. Pod jakim warunkiem liczba p będąca kwadratem liczby naturalnej jest liczbą trójkątną? Wybierz właściwą odpowiedź:
| |||
| Zadanie 18 | |||
W figurze przedstawionej na rysunku, zbudowanej z dwunastu zapałek, zmień położenie:
| |||
| Zadanie 19 | |||
| Zamiast dodać do pewnej liczby 27, Jasio odjął od niej 27. Jaka jest różnica pomiędzy wynikiem poprawnym a tym , który otrzymał Jasio?. | |||
| Zadanie 20 | |||
| Spośród liczb 51, 52, 53, 54, 55 wybrano jedną i między jej cyfry wstawiono cyfrę 0. Jaka jest różnica pomiędzy nowo powstałą liczbą a wybraną na początku? | |||
| Rozwiązanie Mikołaja Szymańskiego | |||
| Zadanie 21 | |||
Dane jest następujące działanie z "dziurami":
Na ile sposobów można poprawnie uzupełnić to działanie? | |||
| Zadanie 22 | |||
| Liczbę dwucyfrową piszemy dwukrotnie obok siebie. Ile razy większa jest powstała w ten sposób liczba czterocyfrowa niż dana na początku liczba dwucyfrowa? | |||
| Rozwiązanie Mikołaja Szymańskiego | |||
| Zadanie 23 | |||
| Jaki jest wynik dzielenia liczby 111 111 111 przez 9? | |||
| Zadanie 24 | |||
| Wypisujemy w porządku rosnącym wszystkie liczby całkowite dodatnie, które są równe iloczynowi wszystkich swoich dzielników właściwych (tzn. różnych od 1 i od danej liczby). Jaka liczba wypisana jest na szóstym miejscu? | |||
| Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
| Zadanie 25 | |||
| Przedstaw liczbę 100 za pomocą czterech dziewiątek i działań arytmetycznych. | |||
| Zadanie 26 | |||
| Masz do dyspozycji dziesięć cyfr od 0 do 9 oraz cztery podstawowe działania. za pomocą tych cyfr i działań zbuduj wyrażenie arytmetyczne, które ma wartość 100. | |||
| Zadanie 27 | |||
| Z cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 8, 9, 0 należy zbudować dwa ułamki, których suma będzie równa jedności. Każda cyfra powinna być użyta raz i tylko raz. | |||
| Rozwiązanie Leszka Tatary |
Życzymy udanych wakacji!
Zapraszamy do udziału w Lidze Zadaniowej
w roku szkolnym 2003/2004.