LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2002/2003 ![]() | |||
Zadanie 1 | |||
O ile procent należy zwiększyć wydajność zakładu pracy, aby to co miał wykonać w 30 dni, zrobić w 25 dni? | |||
Zadanie 2 | |||
Marek ma tyle lat, ile Ewa miała 3 lata temu. Za 30 lat będą mieli łącznie 91 lat. Ile lat będzie miał Marek, a ile Ewa za 5 lat?
| |||
Zadanie 3 | |||
Suma cyfr liczby trzycyfrowej wynosi 17. Cyfra dziesiątek jest największą wśród cyfr liczbą pierwszą. Cyfra jedności stanowi ![]() | |||
Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
Zadanie 4 | |||
Wilk w ciągu 1 godziny 20 minut pokonuje odległość 60 km. W czasie ![]() | |||
Rozwiązanie Pawła Gierlasińskiego | |||
Zadanie 5 | |||
W trójkącie równobocznym połącz środki boków. Ile trójkątów przystających otrzymałeś? | |||
Rozwiązanie Mateusza Grupy | |||
Zadanie 6 | |||
W trapezie równoramiennym narysuj przekątne. Ile par trójkątów przystających otrzymałeś?
| |||
Zadanie 7 | |||
Na ile minimalnie trójkątów można podzielić:
| |||
Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
Zadanie 8 | |||
| |||
Zadanie 9 | |||
Dwaj włościanie mają zaorać pole - jeden zrobiłby to sam w ciągu 7 godzin, drugi w ciągu 5 godzin. W jakim czasie zaorają oni całe pole pracując razem? | |||
Zadanie 10 | |||
W pewnym liceum 14% uczniów uczy się języka rosyjskiego, 78% uczniów nie uczy się ani języka rosyjskiego ani języka włoskiego, 2% uczniów uczy się obydwu tych języków. Jaki procent uczniów uczy się języka włoskiego? | |||
Rozwiązanie Mikołaja Szymańskiego | |||
Zadanie 11 | |||
Na pięciu przewodach elektrycznych siedzą jaskółki, na każdym co najmniej jedna. Jedynie przewód piąty (najwyższy) i trzeci mają tę samą liczbę jaskółek. Jeśli trzy jaskółki przelecą z czwartego przewodu na trzeci, te dwa przewody będą miały tę samą liczbę jaskółek. Gdy jedna jaskółka przeleci z trzeciego przewodu na najwyższy, ten ostatni będzie miał dwa razy więcej jaskółek niż trzeci. Jeśli cztery jaskółki odlecą z czwartego przewodu, to będzie miał on tyle samo co dwa pierwsze przewody łącznie. Najniższy przewód ma najmniej jaskółek. Ile jest jaskółek na drugim przewodzie?
| |||
Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
Zadanie 12 | |||
![]() | |||
Zadanie 13 | |||
Ułóż 8 jednakowych kwadratów z dwudziestu czterech zapałek.
| |||
Zadanie 14 | |||
Ułóż 7 kwadratów z dwudziestu czterech zapałek.
| |||
Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
Zadanie 15 | |||
Z dziewięciu zapałek ułóż dwa romby i jeden kwadrat. | |||
Zadanie 16 | |||
Jak z sześciu jednakowych zapałek ułożyć cztery trójkąty równoboczne?. | |||
Zadanie 17 | |||
Liczbę całkowitą nazywamy trójkątną jeśli jest ona sumą n kolejnych liczb naturalnych począwszy od jeden; np. 1=1, 3=1+2, 6=1+2+3, 10=1+2+3+4 są liczbami trójkątnymi. Pod jakim warunkiem liczba p będąca kwadratem liczby naturalnej jest liczbą trójkątną? Wybierz właściwą odpowiedź:
| |||
Zadanie 18 | |||
![]()
| |||
Zadanie 19 | |||
Zamiast dodać do pewnej liczby 27, Jasio odjął od niej 27. Jaka jest różnica pomiędzy wynikiem poprawnym a tym , który otrzymał Jasio?. | |||
Zadanie 20 | |||
Spośród liczb 51, 52, 53, 54, 55 wybrano jedną i między jej cyfry wstawiono cyfrę 0. Jaka jest różnica pomiędzy nowo powstałą liczbą a wybraną na początku? | |||
Rozwiązanie Mikołaja Szymańskiego | |||
Zadanie 21 | |||
![]() Na ile sposobów można poprawnie uzupełnić to działanie? | |||
Zadanie 22 | |||
Liczbę dwucyfrową piszemy dwukrotnie obok siebie. Ile razy większa jest powstała w ten sposób liczba czterocyfrowa niż dana na początku liczba dwucyfrowa? | |||
Rozwiązanie Mikołaja Szymańskiego | |||
Zadanie 23 | |||
Jaki jest wynik dzielenia liczby 111 111 111 przez 9? | |||
Zadanie 24 | |||
Wypisujemy w porządku rosnącym wszystkie liczby całkowite dodatnie, które są równe iloczynowi wszystkich swoich dzielników właściwych (tzn. różnych od 1 i od danej liczby). Jaka liczba wypisana jest na szóstym miejscu? | |||
Rozwiązanie Leszka Tatary | |||
Zadanie 25 | |||
Przedstaw liczbę 100 za pomocą czterech dziewiątek i działań arytmetycznych. | |||
Zadanie 26 | |||
Masz do dyspozycji dziesięć cyfr od 0 do 9 oraz cztery podstawowe działania. za pomocą tych cyfr i działań zbuduj wyrażenie arytmetyczne, które ma wartość 100. | |||
Zadanie 27 | |||
Z cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 8, 9, 0 należy zbudować dwa ułamki, których suma będzie równa jedności. Każda cyfra powinna być użyta raz i tylko raz. | |||
Rozwiązanie Leszka Tatary |
Życzymy udanych wakacji!
Zapraszamy do udziału w Lidze Zadaniowej
w roku szkolnym 2003/2004.