LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2004/2005 | |||
Zadanie 1 | |||
Liczby naturalne od 1 do 100 zapisać jedna za drugą tak, by różnica między kolejnymi sąsiadami wynosiła 2 lub 3. | |||
Rozwiązanie Marleny Rozenberg | |||
Zadanie 2 | |||
Ile jest liczb czterocyfrowych, które nie dzielą się przez 1000 i których pierwsza lub ostatnia cyfra jest parzysta? | |||
Rozwiązanie Karoliny Żółtewicz | |||
Zadanie 3 | |||
Ile razy w ciągu doby wskazówka minutowa i godzinowa tworzą kąt prosty? | |||
Rozwiązanie Agaty Wiklendt | |||
Zadanie 4 | |||
Podziel prostokąt o wymiarach 18×8 jednostek na dwie części tak, by można było złożyć z nich kwadrat. | |||
Zadanie 5 | |||
Chłopiec mówi: "Mam tylu braci ile sióstr". Jego siostra powiada: "Mam trzy razy tylu braci co sióstr". Ilu było chłopców, a ile dziewcząt w tej rodzinie? | |||
Zadanie 6 | |||
Wyznaczyć ostatnią cyfrę liczby:
2100 + 3100 + 5100.
| |||
Rozwiązanie Jakuba Szpondera | |||
Zadanie 7 | |||
Trzech turystów dysponuje motocyklem o dwóch miejscach. Czy turyści ci mogą pokonać odległość 60 km w ciągu 3 godzin? Przyjmujemy prędkość piechura 5 km/h, a prędkość motocykla 50 km/h. | |||
Zadanie 8 | |||
Podać dokładny czas, w którym wskazówki zegara, godzinowa i minutowa pokrywają się między godziną czwartą a piątą. | |||
Zadanie 9 | |||
Wypisujemy w porządku rosnącym wszystkie te dodatnie liczby całkowite, które są równe iloczynowi wszystkich swoich dzielników właściwych (tzn. różnych od 1 i od danej liczby). Jaka liczba wypisana jest na szóstym miejscu? | |||
Zadanie 10 | |||
Rozszyfrować równość
** + *** = **** jeśli wiadomo, że oba składniki i suma nie zmienią się, jeśli wszystkie trzy liczby przeczytać z prawa na lewo. | |||
Zadanie 11 | |||
Mama zostawiła swoim synom: Tomkowi, Michałowi i Jackowi cukierki, aby rozdzielili je między siebie po powrocie ze szkoły do domu. Pierwszy przyszedł Tomek, wziął 1/3 cukierków i wyszedł, drugi przyszedł Michał, wziął 1/3 cukierków, które pozostały i wyszedł, na końcu przyszedł Jacek, wziął 1/3 cukierków, które pozostały. Ile było cukierków jeśli Jacek wziął 4 cukierki? | |||
Zadanie 12 | |||
Parę tygodni przed doroczną wyprzedażą właściciel sklepu z meblami podniósł ceny o 20%. Miał nadzieję, że gdy przy okazji wyprzedaży obniży je znów o 20%, wydadzą się one bardziej atrakcyjne. Czy jest to rzeczywiście atrakcyjna oferta? | |||
Zadanie 13 | |||
Wśród ośmiu jednakowo wyglądających monet jedna jest fałszywa, a mianowicie lżejsza od pozostałych. Za pomocą dwukrotnego ważenia na wadze szalkowej bez korzystania z odważników znajdź tę monetę. Opisz jak to wykonać. | |||
Zadanie 14 | |||
Na tablicy napisano 10 kolejnych liczb naturalnych. Ktoś starł jedną z nich i wówczas suma pozostałych liczb była równa 2004. Jakie liczby zostały na tablicy? | |||
Zadanie 15 | |||
Czy istnieją dwie liczby całkowite a i b różne od zera takie, że jedna z nich dzieli się przez ich sumę, a druga przez różnicę?
| |||
Zadanie 16 | |||
Na ile minimalnie trójkątów można podzielić:
| |||
Zadanie 17 | |||
Przedstaw 100 za pomocą czterech dziewiątek i działań arytmetycznych.
| |||
Zadanie 18 | |||
W jednym domu mieszkają 123 osoby, które mają razem 3818 lat. Czy można wybrać z tego domu 100 mieszkańców tak, aby razem mieli oni razem nie mniej niż 3100 lat? | |||
Zadanie 19 | |||
Masz do dyspozycji 10 cyfr od 0 do 9 oraz cztery podstawowe działania. Za pomocą tych cyfr i działań arytmetycznych zbuduj wyrażenie arytmetyczne, które ma wartość równą 100. | |||
Rozwiązanie Kasi Truszkowskiej | |||
Zadanie 20 | |||
Z 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 należy zbudować dwa ułamki, których suma będzie równa jedności. Każda cyfra powinna być użyta raz i tylko raz. | |||
Zadanie 21 | |||
O ile procent należy zwiększyć wydajność zakładu pracy, aby to co miał wykonać w 30 dni, zrobi w 25 dni? | |||
Zadanie 22 | |||
Marek ma tyle lat, ile Ewa miała 3 lata temu. Za ile lat będą mieli łącznie 91 lat? Ile lat będzie miała każda z osób za 5 lat? | |||
Zadanie 23 | |||
Wilk w ciągu 1 godziny 20 minut pokonuje odległość 60 km. W czasie razy krótszym żółw pokonuje odległość 9 m. Ile razy szybciej porusza się wilk?. Oblicz z jaką prędkością porusza się wilk, a z jaką żółw? | |||
Zadanie 24 | |||
W trójkącie równobocznym połącz środki boków. Ile trójkątów przystających otrzymałeś? | |||
Zadanie 25 | |||
W trapezie równoramiennym połącz środki boków. Ile par trójkątów przystających otrzymałeś?
| |||
Zadanie 26 | |||
| |||
Zadanie 27 | |||
Dwaj włościanie mają zaorać pole - jeden zrobiłby to sam w ciągu 7 godzin, drugi w ciągu 5 godzin. W jakim czasie zaorają oni całe pole pracując razem? | |||
Zadanie 28 | |||
W pewnym liceum 14% uczniów uczy się języka rosyjskiego, 78% uczniów nie uczy się ani języka rosyjskiego ani języka włoskiego, 2% uczniów uczy się obydwu tych języków. Jaki procent uczniów uczy się języka włoskiego? | |||
Zadanie 29 | |||
Ułóż 8 jednakowych kwadratów z dwudziestu czterech zapałek.
| |||
Zadanie 30 | |||
Liczbę całkowitą nazywamy trójkątną jeśli jest ona sumą n kolejnych liczb naturalnych począwszy od jeden; np. 1=1, 3=1+2, 6=1+2+3, 10=1+2+3+4 są liczbami trójkątnymi. Pod jakim warunkiem liczba p będąca kwadratem liczby naturalnej jest liczbą trójkątną? Wybierz właściwą odpowiedź:
| |||
Zadanie 31 | |||
Liczbę dwucyfrową piszemy dwukrotnie obok siebie. Ile razy większa jest powstała w ten sposób liczba czterocyfrowa niż dana na początku liczba dwucyfrowa? | |||
Zadanie 32 | |||
Zamiast dodać do pewnej liczby 27, Jasio odjął od niej 27. Jaka jest różnica pomiędzy wynikiem poprawnym a tym , który otrzymał Jasio?. | |||
Zadanie 33 | |||
Masz dwa kwadraty ułożone z zapałek tak jak na rysunku. Uzupełnij je czterema zapałkami tak, aby w utworzonej figurze występowało 15 kwadratów. | |||
Zadanie 34 | |||
Ułóż 7 kwadratów z dwudziestu czterech zapałek. | |||
Zadanie 35 | |||
Z dziewięciu zapałek ułóż dwa romby i jeden kwadrat. | |||
Zadanie 37 | |||
Jak z sześciu jednakowych zapałek ułożyć cztery trójkąty równoboczne? | |||
Zadanie 38 | |||
W przedstawionej na rysunku figurze przesuń cztery zapałki, aby uzyskać pięć trójkątów. | |||
Zadanie 39 | |||
Zapisz liczbę 100 za pomocą działań, nawiasów oraz:
| |||
Zadanie 40 | |||
W poniższych zapisach niektóre cyfry zastąpiono symbolem *. Odtwórz prawidłowe zapisy. | |||
Życzymy udanych wakacji!
Zapraszamy do udziału w Lidze Zadaniowej
w roku szkolnym 2005/2006.