LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU

ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2003/2004


Zadania przygotowawcze do etapu II-go dla uczniów klas VI szkół podstawowych
Tematyka
1. Potęga o wykładniku naturalnym.
2. Obliczenia procentowe.
3. Podzielność liczb całkowitych.
4. Działania na liczbach wymiernych.
Zadanie 1
Uzupełnij kwadraty magiczne:

(a)
     
  -3,6  
-3   1,2
(b)
-0,3 -1 0,5
     
     
(c)
  -0,5  
     
     


Rozwiązanie Pauliny Bała

Zadanie 2
Oblicz .

Zadanie 3
1 stycznia 2004 roku o godzinie 12 w południe pewne dwa zegary wskazywały prawdziwą godzinę. O jednym wiemy, że w ciągu doby spieszy się o 5 minut, drugi w tym czasie spóźnia się o 3 minuty. Kiedy te zegary wskażą w ciągu doby tę samą godzinę? Czy będzie to w roku 2004?

Zadanie 4
Liczba naturalna a przy dzieleniu przez 5 daje resztę 3, zaś przy dzieleniu przez 7 daje resztę 2. Jaką resztę otrzymamy z dzielenia liczby a przez 35?

Zadanie 5
Wyznacz wszystkie liczby naturalne dwucyfrowe mające największą liczbę dzielników.

Zadanie 6
W antykwariacie ustala się cenę książki równą    ceny książki w momencie jej wydania. Dostarczający książkę otrzymuje 70% nowej ceny. Jaki to stanowi procent starej ceny?

Zadanie 7
Zapis dziesiętny liczby naturalnej składa się z 73 jedynek. Czy liczba ta dzieli się przez 111?
Rozwiązanie Mateusza Gołaszewskiego

Zadanie 8
Która z liczb jest większa:    czy   ?
Zadanie 9
Wiadomo, że p > q . Która z liczb jest większa:   czy q ?

Zadanie 10
Dla jakich liczba 2k+1 jest podzielna przez 8?

Zadanie 11
Obliczyć wartość ułamka    jeśli  2a2 + 4ab = ab + 2b2.

Zadanie 12
Uzasadnij, że iloczyn cyfr liczby naturalnej trzycyfrowej jest zawsze mniejszy od tej liczby.

Zadanie 13
W torebce jest mniej niż 100 cukierków. Ile ich jest jeśli wiadomo, że można je podzielić na 5 równych części, można je podzielić na 6 równych części, natomiast gdyby je podzielić na 7 części, to w jednej z nich będzie o 3 cukierki mniej od każdej z pozostałych.

Rozwiązanie Mateusza Kozłowskiego

Zadanie 14
Ile razy należy dodać do siebie 8, aby otrzymać w sumie 8100?

Rozwiązanie Łukasza Łenskiego

Zadanie 15
Na prostej obrano w kolejności punkty A, B, C, D, E, F. Jakie są odległości między kolejnymi punktami jeśli wiadomo, że |AF| = 53 cm, |AB| = 2|EF|, |AB| > |BC| > |CD| > |DE| > |EF| i odległości te wyrażają się całkowitymi liczbami centymetrów.

Zadanie 16
Ile dzielników mają liczby:
(a) 53;  (b) 64;  (c) 53 × 2;  (d) 360 ;  (e)  22 × 33 ; (f) 22 × 32 × 52 ?

Zadanie 17
Podaj największą liczbę naturalną, która przy dzieleniu przez 7 daje iloraz równy reszcie.

Zadanie 18
Która z liczb:    czy    jest większa?

Zadanie 19
Woda stanowi 80% masy grzybów. Suszono 6 kg grzybów. Wyparowało    wody.
Ile ważyły ususzone grzyby?

Zadanie 20
Ustaw w porządku rosnącym następujące liczby: 329, 1612, 637, 2711.

Rozwiązanie Eweliny Rudnickiej

Zadanie 21
Każdy uczeń uczy się dokładnie dwóch spośród trzech języków: angielskiego, niemieckiego, francuskiego. Ile procent uczniów uczy się języka francuskiego, jeżeli angielskiego uczy się 90%, a niemieckiego 60%?

Rozwiązanie Hani Słupskiej

Zadanie 22
Rodzice Piotra rozważają trzy oferty sprzedaży mieszkań o powierzchni 35 m2.
Które z tych mieszkań jest najtańsze?
(a) 2080 złotych + 70%VAT za 1 m2,
(b) 2300 złotych + za 1 m2,
(c) 77000 zł.

Zadanie 23
Bogacz posiadający 100000 zł, aby wesprzeć biedaka mającego tylko złotówkę, dał mu 100 zł. O ile procent zbiedniał bogacz? O ile procent wzbogacił się biedak?

Zadanie 24
Mietek przechowuje swoje oszczędności w monetach dwuzłotowych i pięciozłotowych. Dwuzłotówki stanowią 35% jego oszczędności, a pięciozłotówek ma 26. Ile ma pieniędzy?

Rozwiązanie

Zadanie 25
Zbyszek ma o 50% więcej pieniędzy niż Piotr. O ile procent Piotr ma mniej pieniędzy od Zbyszka?

Zadanie 26
O ile procent zwiększył robotnik wydajność pracy, jeżeli to co robił w ciągu 9 godzin wykonał potem w ciągu 8 godzin?

Zadanie 27
Jeden bok danego prostokąta skrócono o 25%, a drugi do niego prostopadły wydłużono o 25%. Jaki procent pola danego prostokąta będzie stanowiło pole nowego prostokąta?

Zadanie 28
Wyobraź sobie, że poproszono Cię o zaprojektowanie flagi w kształcie kwadratu: 25% powierzchni flagi powinno być w kolorze czerwonym, 20% w niebieskim, 30% w żółtym, a pozostała część flagi powinna być biała. Narysuj swój projekt flagi.

Zadanie 29
Umieść znaki działań i nawiasy tak, aby otrzymać:

Zadanie 30
Odkryj zaszyfrowane cyfry wiedząc, że te same litery oznaczają te same cyfry, a różnym literom odpowiadają różne cyfry:

ABCDE × 4 = EDCBA