LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU | |||
Zadania przygotowawcze do etapu I-go dla uczniów klas II gimnazjum | |||
Tematyka: 1. Działania na potęgach i pierwiastkach. 2. Liczby rzeczywiste i działania na nich. | |||
Zadanie 1 | |||
Pewną pracę Piotr mógłby wykonać samodzielnie w ciągu 10 godzin. Tę samą pracę Paweł wykonałby w ciągu 15 godzin. W jakim czasie wykonaliby tę pracę gdyby pracowali razem?
| |||
Zadanie 2 | |||
Znaleźć liczbę naturalną większą od 400 i jednocześnie mniejszą od 500 i taką, że suma jej cyfr jest równa 9 oraz stanowi ona liczby zapisanej tymi samymi cyframi co szukana liczba tylko w porządku odwrotnym. | |||
Rozwiązanie Kamila Brożyny | |||
Zadanie 3 | |||
Rozwiązać rebus z mnożeniem: 15 × DWA = 6 × PIĘĆ gdzie mamy iloczyn liczb 5 i DWA oraz 6 i PIĘĆ, przy czym w liczbach DWA i PIĘĆ nie występują cyfry 1, 5 i 6. | |||
Rozwiązanie Magdy Ekert | |||
Zadanie 4 | |||
Oblicz:
| |||
Zadanie 5 | |||
Oblicz:
| |||
Zadanie 6 | |||
Połowa pasażerów, który wsiedli do tramwaju na przystanku początkowym zajęła miejsca siedzące. Po pierwszym przystanku liczba pasażerów zwiększyła się o 8%. Ilu pasażerów wsiadło na przystanku początkowym, jeśli wiadomo, że w tramwaju mieści się co najwyżej 70 osób? | |||
Zadanie 7 | |||
Ustaw w porządku rosnącym następujące liczby:
| |||
Zadanie 8 | |||
Oblicz . | |||
Zadanie 9 | |||
Oblicz . | |||
Rozwiązanie Błażeja Smułka | |||
Zadanie 10 | |||
Oblicz wartość wyrażenia (x + 1) × (x + 2) × (x + 3) × (x + 4)
dla . | |||
Rozwiązanie Pawła Sobocińskiego | |||
Zadanie 11 | |||
Uzasadnić, że 3n + 3n+1 + 3n+2 jest liczbą podzielną przez 117 dla każdej liczby naturalnej n > 1. | |||
Rozwiązanie Iwony Lis | |||
Zadanie 12 | |||
Wyznaczyć stosunek pewnych dwóch liczb dodatnich, jeżeli wiadomo, że stosunek ich średniej geometrycznej do średniej arytmetycznej wynosi .
| |||
Zadanie 13 | |||
Wyznaczyć wszystkie liczby naturalne, które można przedstawić w postaci , gdzie m, n są liczbami naturalnymi. | |||
Rozwiązanie Adama Szymańskiego | |||
Zadanie 14 | |||
Prostokąt o wymiarach 100×1 został podzielony na 100 jednostkowych kwadracików. Dwóch zawodników wykonuje kolejno następujące ruchy: w każdym ruchu pierwszy zawodnik zamalowuje cztery kolejne kwadraciki, a zawodnik drugi trzy kwadraciki, przy czym nie wolno zamalować kwadracików zamalowanych. Przegrywa ten zawodnik, który nie może wykonać ruchu. Który z zawodników może zapewnić sobie wygraną? | |||
Rozwiązanie Kingi Tatara | |||
Zadanie 15 | |||
Na tablicy zapisano w jednym rzędzie w następujący sposób liczby: 1, 2, 3, 4, ..., 100 Kolejno dwaj zawodnicy wykonują ruchy polegające na wytarciu przecinka i wstawieniu |