LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2005/2006 | |||||||||||||||||||||||
Tematyka 1. Potęga o wykładniku naturalnym. 2. Obliczenia procentowe. 3. Podzielność liczb całkowitych. 4. Działania na liczbach wymiernych. | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 1 | |||||||||||||||||||||||
Uzupełnij kwadraty magiczne:
| |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Marcina Swół | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Dagmary Wawrzyniak | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 2 | |||||||||||||||||||||||
Wyznacz wszystkie liczby naturalne mniejsze od 2005, które mają 5 dzielników. | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Zbyszko Wińskiego | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 3 | |||||||||||||||||||||||
Na lekcji matematyki 12% uczniów zupełnie nie rozwiązało zadania, 32% rozwiązało je z błędem rachunkowym, a pozostałych 14 uczniów rozwiązało zadanie poprawnie. Ilu uczniów było w klasie? | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Roberta Wiśniewskiego | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 4 | |||||||||||||||||||||||
Smok ma 2005 głów. Rycerz może ściąć jednym cięciem 33 głowy lub 21 głów lub 17 głów lub 1 głowę. Smokowi odrasta odpowiednio 48, 0, 14 i 349 głów jednocześnie tzn. jeżeli zetnie on 33 głowy, to smokowi odrośnie 48 głów itd. Smok zostanie zabity, jeśli wszystkie głowy zostaną ścięte. Czy rycerz może zabić smoka? | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Michała Wodzyńskiego | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 5 | |||||||||||||||||||||||
W torebce jest mniej niż 200 cukierków. Ile ich jest, jeżeli wiadomo, że można je podzielić na 5 równych części, można je podzielić na 6 równych części, natomiast gdyby je podzielić na 7 części, to w jednej z nich będzie o 3 cukierki więcej od każdej z pozostałych?
| |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Jakuba Szpondera | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 6 | |||||||||||||||||||||||
1 stycznia 2005 roku o godzinie 12 w południe pewne dwa zegary wskazywały prawidłową godzinę. O jednym wiemy, że w ciągu doby spieszy się o 1 minutę, drugi w tym czasie spóźnia się o pół minuty. Kiedy te zegary wskażą w ciągu doby tę samą godzinę? Czy będzie to w roku 2005? | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 7 | |||||||||||||||||||||||
Oblicz .
| |||||||||||||||||||||||
Zadanie 8 | |||||||||||||||||||||||
Wyznacz wszystkie liczby naturalne dwucyfrowe mające największą liczbę dzielników. | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 9 | |||||||||||||||||||||||
W antykwariacie ustala się cenę książki równą ceny książki w momencie jej wydania. Dostarczający książkę otrzymuje 70% nowej ceny. Jaki to stanowi procent starej ceny? | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 10 | |||||||||||||||||||||||
Zapis dziesiętny liczby naturalnej składa się z 73 jedynek. Czy liczba ta dzieli się przez 111? | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Tomasza Różyńskiego | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 11 | |||||||||||||||||||||||
Która z liczb jest większa:
czy ? | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 12 | |||||||||||||||||||||||
Wiadomo, że p > q . Która z liczb jest większa: czy q ?
| |||||||||||||||||||||||
Zadanie 13 | |||||||||||||||||||||||
Dla jakich liczba 2k+1 jest podzielna przez 8? | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 14 | |||||||||||||||||||||||
Obliczyć wartość ułamka jeśli 2a2 + 4ab = ab + 2b2. | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Kasi Truszkowskiej | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 15 | |||||||||||||||||||||||
Uzasadnij, że iloczyn cyfr liczby naturalnej trzycyfrowej jest zawsze mniejszy od tej liczby. | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 16 | |||||||||||||||||||||||
Ile razy należy dodać do siebie liczbę 8, aby otrzymać w sumie 8100 ? | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 17 | |||||||||||||||||||||||
Na prostej obrano w kolejności punkty A, B, C, D, E, F. Jakie są odległości między kolejnymi punktami jeśli wiadomo, że |AF| = 53 cm, |AB| = 2|EF|, |AB| > |BC| > |CD| > |DE| > |EF| i odległości te wyrażają się całkowitymi liczbami centymetrów. | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 18 | |||||||||||||||||||||||
Ile dzielników mają liczby: (a) 53; (b) 64; (c) 53 × 2; (d) 360 ; (e) 22 × 33 ; (f) 22 × 32 × 52 ? | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 19 | |||||||||||||||||||||||
Podaj największą liczbę naturalną, która przy dzieleniu przez 7 daje iloraz równy reszcie. | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 20 | |||||||||||||||||||||||
Która z liczb: czy jest większa? | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Agaty Wiklendt | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 21 | |||||||||||||||||||||||
Woda stanowi 80% masy grzybów. Suszono 6 kg grzybów. Wyparowało wody. Ile ważyły ususzone grzyby? | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Przemka Dąbrowskiego | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Wiktora Zielińskiego | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 22 | |||||||||||||||||||||||
Ustaw w porządku rosnącym następujące liczby: 329, 1612, 637, 2711. | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 23 | |||||||||||||||||||||||
Każdy uczeń uczy się dokładnie dwóch spośród trzech języków: angielskiego, niemieckiego, francuskiego. Ile procent uczniów uczy się języka francuskiego, jeżeli angielskiego uczy się 90%, a niemieckiego 60%? | |||||||||||||||||||||||
Rozwiązanie Karoliny Żółtewicz | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 24 | |||||||||||||||||||||||
Rodzice Piotra rozważają trzy oferty sprzedaży mieszkań o powierzchni 35 m2. Które z tych mieszkań jest najtańsze? (a) 2080 złotych + 7%VAT za 1 m2, (b) 2300 złotych za 1 m2, (c) 77000 zł. | |||||||||||||||||||||||
Zadanie 25 | |||||||||||||||||||||||
Bogacz posiadający 100000 zł, aby wesprzeć biedaka mającego tylko złotówkę, dał mu 100 zł. O ile procent zbiedniał bogacz? O ile procent wzbogacił się biedak?
| |||||||||||||||||||||||
Zadanie 26 | |||||||||||||||||||||||
Mietek przechowuje swoje oszczędności w monetach dwuzłotowych i pięciozłotowych. Dwuzłotówki stanowią 35% jego oszczędności, a pięciozłotówek ma 26. Ile ma pieniędzy?
| |||||||||||||||||||||||
Zadanie 27 | |||||||||||||||||||||||
Zbyszek ma o 50% więcej pieniędzy niż Piotr. O ile procent Piotr ma mniej pieniędzy od Zbyszka?
| |||||||||||||||||||||||
Zadanie 28 | |||||||||||||||||||||||
O ile procent zwiększył robotnik wydajność pracy, jeżeli to co robił w ciągu 9 godzin wykonał potem w ciągu 8 godzin?
| |||||||||||||||||||||||
Zadanie 29 | |||||||||||||||||||||||
Umieść znaki działań i nawiasy tak, aby otrzymać: | |||||||||||||||||||||||
Uwaga: Dodatkowe zadania przygotowawcze można znaleźć w książce "Liga Zadaniowa" na stronach: 32-35, 15-20, 54-60, 25-29. |