LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 1999/2000 Zadania konkursowe w etapie IV dla uczniów klas I gimnazjum | |||
Tematyka 1) Kąty wpisane i środkowe. 2) Liczby naturalne i całkowite - podzielność. 3) Równania i nierówności. | |||
Zadanie 1 | |||
Oblicz: a) x2+y2 b) x3-y3 jeśli wiadomo, że x-y=3 oraz xy=4. | |||
Zadanie 2 | |||
Uzasadnij, że dla dowolnych liczb rzeczywistych nieujemnych x, y prawdziwa jest nierówność:![]() Kiedy ta nierówność staje się równością? | |||
Zadanie 3 | |||
Uzasadnij, że dla dowolnych nieujemnych liczb a i b mamy![]() | |||
Rozwiązanie Asi Piechowiak | |||
Zadanie 4 | |||
Dane jest wyrażenie:
(x-1).(x-2). ... .(x-99).(x-100).
Oblicz wartość tego wyrażenia dla x=13.
| |||
Rozwiązanie Szymona Tomala | |||
Zadanie 5 | |||
Dla jakich liczb całkowitych a, b funkcje y=2x+b i y=ax+3 mają | |||
Rozwiązanie Kingi Czyżewskiej | |||
Zadanie 6 | |||
Wykaż, że suma odległości dowolnego punktu sześciokąta foremnego od prostych zawierających jego boki jest stała. Wyznacz wartość tej sumy, jeśli znasz długość boku sześciokąta. | |||
Rozwiązanie Ani Górzyńskiej | |||
Zadanie 7 | |||
Dane są dwa okręgi o wspólnym środku. Cięciwa większego okręgu styczna do mniejszego okręgu ma 10 cm długości. Oblicz pole pierścienia kołowego wyznaczonego przez te okręgi. | |||
Rozwiązanie Izy Gralli | |||
Zadanie 8 | |||
Jedno z ramion trójkąta równoramiennego ABC przecięto prostą prostopadłą do podstawy AB. Prosta ta na przedłużeniu boku AC wyznaczyła punkt K, na przedłużeniu boku BC punkt L, Uzasadnij, że trójkąt KLC jest równoramienny. | |||
Rozwiązanie Agnieszki Jabłońskiej | |||
Zadanie 9 | |||
Uzasadnij, że jeśli w trapez można wpisać okrąg, to okręgi zbudowane na ramionach tego trapezu jak na średnicach | |||
Zadanie 10 | |||
Na okręgu dane są punkty A, B, C, D, przy czym umieszczone są one w wymienionej kolejności poruszając się po okręgu zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Niech X będzie środkiem łuku AB, | |||
Zadanie 11 | |||
W czworokącie wypukłym ABCD mamy: |<ABC|=111o, |<CDB|=49o, |<ACD|=62o. Wyznacz kąty CAD i ADC. | |||
Interaktywne rozwiązanie Tadeusza Kobusa | |||
Zadanie 12 | |||
Jeżeli do liczby dwucyfrowej dopiszemy z prawej strony cyfrę jej dziesiątek, to otrzymamy liczbę o 227 większą. Dopisując zaś przed daną liczbę cyfrę jedności otrzymujemy liczbę 21 razy większą. Jaka to liczba? | |||
Zadanie 13 | |||
Piotr ma dwa razy więcej braci niż sióstr, a jego siostra ma pięć razy więcej braci niż sióstr. Ilu synów i ile córek mają ich rodzice?
| |||
Zadanie 14 | |||
Wyznaczyć wszystkie liczby pięciocyfrowe abcde, które dzielą się przez 36 i w których a<b<c<d<e.
| |||
Zadanie 15 | |||
Uzasadnić, że jeśli wyrażenie 3a+4b+5c dla pewnych liczb całkowitych a, b, c dzieli się przez 11, to wyrażenie 9a+b+4c dla tych samych liczb a, b, c dzieli się także przez 11.
| |||
Rozwiązanie Karoliny Kowalskiej | |||
Zadanie 16 | |||
Danych jest 2000 liczb dodatnich. Uzasadnić, że jeśli iloczyn dowolnych siedemnastu z nich jest większy od 1, to iloczyn wszystkich tych liczb jest także większy niż 1. | |||
Rozwiązanie Pawła Kukiełczyńskiego | |||
Zadanie 17 | |||
Czy istnieją cztery kolejne liczby naturalne, których iloczyn jest 30 razy większy od sumy? | |||
Zadanie 18 | |||
Liczba naturalna n jest iloczynem dwóch liczb pierwszych, a suma wszystkich jej dzielników, włączając 1 i wyłączając n, jest równa 1000. Wyznaczyć wszystkie takie liczby n.
| |||
Zadanie 19 | |||
Uzasadnić, że suma liczb naturalnych od 1 do 1000 dzieli się przez 143. | |||
Rozwiązanie Radka Mastalerza | |||
Zadanie 20 | |||
Czy istnieją liczby naturalne m i n, by 2n2+3mn+m2 było równe 32000. |