LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2000/2001 Zadania konkursowe w etapie IV dla uczniów klas II gimnazjum | |||
Zadanie 1 | |||
Obliczyć: | |||
Rozwiązanie Mariusza Banacha | |||
Zadanie 2 | |||
Rozwiązać w liczbach naturalnych równanie | |||
Rozwiązanie Pawła Kocyka | |||
Zadanie 3 | |||
W trapezie ABCD, w którym boki AB i CD są podstawami suma kątów przy wierzchołkach A i B jest równa 90o. Niech |MN|=d, gdzie M i N są odpowiednio środkami podstaw AB i CD. Wyznaczyć długość odcinka łączącego środki przekątnych. | |||
Rozwiązanie Łukasza Glińskiego | |||
Zadanie 4 | |||
Wysokość trapezu jest równa 4 cm, a jego przekątne są wzajemnie prostopadłe. Wyznaczyć pole trapezu, jeżeli jedna z przekątnych ma długość 5 cm. | |||
Zadanie 5 | |||
W kwadracie ABCD o boku długości 5 cm obrano na bokach AB i BC odpowiednio punkty E i F tak, że |EB|=|FC|=1 cm. Niech G będzie punktem przecięcia odcinków AF i DE. Wyznaczyć kąt EGF. | |||
Rozwiązanie Agaty Kapicy | |||
Zadanie 6 | |||
W trójkącie poprowadzono środkową AM i dwusieczną BN. Wyznaczyć pole trójkąta ABC, jeśli środkowa i dwusieczne są wzajemnie prostopadłe oraz |AM|=a i |BN|=b. | |||
Rozwiązanie Karoliny Kapicy | |||
Zadanie 7 | |||
W wycinek kołowy oparty na kącie środkowym o mierze 60o wpisano koło, którego pole jest równe 9. Wyznaczyć pole wycinka kołowego. | |||
Rozwiązanie Joasi Klimek | |||
Zadanie 8 | |||
W pewnym szpitalu średnia wieku lekarzy i chorych wynosiła 40 lat, przy czym średnia wieku lekarzy wynosiła 35 lat, a średnia wieku chorych 50 lat. Rozstrzygnij, czy w tym szpitalu było więcej lekarzy czy chorych i ile razy więcej. | |||
Rozwiązanie Pawła Kocyka | |||
Zadanie 9 | |||
Na tablicy wypisano liczby 1, 2, 3, ... , 2001. Dwóch uczniów bierze udział w następującej grze: kolejno na przemian każdy z nich ściera po jednej liczbie, czynią to tak długo aż na tablicy zostaną dwie liczby. Jeśli suma tych liczb jest podzielna przez 3, to wygrywa zaczynający, w przeciwnym przypadku wygrywa drugi zawodnik. Który z zawodników może zapewnić sobie wygraną i jak powinien on grać? | |||
Zadanie 10 | |||
Suma cyfr liczby dwucyfrowej wynosi 14. jeśli do tej liczby dodamy 46, to otrzymamy liczbę, w której iloczyn cyfr wynosi 6. Wyznacz wszystkie takie liczby. | |||
Rozwiązanie Pawła Kocyka | |||
Zadanie 11 | |||
Oblicz wartość wyrażenia a3+b3+c3, jeśli a+b+c=0 i abc=1. | |||
Zadanie 12 | |||
Czy istnieje 10 kolejnych liczb naturalnych takich, by suma cyfr w pierwszej z nich była równa 2000, suma cyfr drugiej liczby była równa 2001, zaś w trzeciej suma cyfr wynosiła 2002 itd., tzn. suma cyfr dziesiątej liczby była równa 2009?
| |||
Rozwiązanie Kamila Maksymiaka | |||
Zadanie 13 | |||
Do zapisu dwóch czterocyfrowych liczb a i b użyto tych samych cyfr. Czy istnieją liczby a i b o powyższej własności takie, że suma cyfr liczby a jest równa sumie cyfr liczby a+b?
| |||
Rozwiązanie Krzysztofa Maliszewskiego | |||
Zadanie 14 | |||
W pojemniku znajdują się bakterie i wirusy. Łączna ich liczba jest równa 2000 sztuk. Prowadzą one swoistą "wojnę". Na początku każda bakteria niszczy po trzy wirusy. W drugim etapie każdy pozostały przy życiu wirus niszczy po dwie bakterie. Potem ponownie każda niezniczczona bakteria niszczy po trzy wirusy itd. Wymiana ciosów trwa tak długo aż liczba wirusów i bakteri w pojemniku są równe. Wtedy zawierają one "pokój". Ile wirusów i bakterii zostanie na końcu? | |||
Rozwiązanie Rafała Mikulskiego | |||
Zadanie 15 | |||
W kwadracie ABCD o boku długości 1 punkty K, L , M są odpowiednio środkami boków AB, BC, CD. Wyznaczyć pole zakreskowanej figury. |
|||
Zadanie 16 | |||
Uzasadnij, że dla każdej liczby całkowitej dodatniej n-cyfrowej a istnieje liczba m-cyfrowa b, gdzie m ł n taka, że suma cyfr iloczynu ab równa się 9m.
| |||
Rozwiązanie Agnieszki Osmoły | |||
Zadanie 17 | |||
Wyznaczyć wartość wyrażenia | |||
Rozwiązanie Joasi Płachcińskiej |