LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2000/2001 Zadania przygotowawcze do etapu I-go dla uczniów klas VI szkół podstawowych | |||
Tematyka: 1. Podzielność liczb. 2. Działania na liczbach wymiernych. 3. Podstawowe figury geometryczne i ich pola. | |||
Zadanie 1 | |||
Czy można liczbę 24 przedstawić jako sumę 5 liczb nieparzystych? | |||
Rozwiązanie Mariusza Banacha | |||
Zadanie 2 | |||
Jaką cyfrę w rzędzie jedności ma: a) 25, 27, b) 55, 515, c) 105, 1050. | |||
Rozwiązanie Kamila Ciszaka | |||
Zadanie 3 | |||
Jaka liczba przy dzieleniu przez 3 i przez 5 daje resztę 1? Czy jest tylko jedna liczba o tej własności?
| |||
Zadanie 4 | |||
Sprawdź czy liczba 312-113 jest podzielna przez 10? | |||
Zadanie 5 | |||
W liczbie trzycyfrowej została zatarta cyfra dziesiątek: 3_4. Jaka jest cyfra dziesiątek, jeżeli wiadomo, że liczba ta jest podzielna przez 6, ale nie jest podzielna przez 9? | |||
Rozwiązanie Agaty Kapicy | |||
Zadanie 6 | |||
Oblicz sumę dowolnej liczby dwucyfrowej i liczby lustrzanej. Podaj 2 największe dzielniki otrzymanej liczby. Liczbę lustrzaną otrzymujemy przez przestawienie jej cyfr. | |||
Rozwiązanie Karoliny Kapicy | |||
Zadanie 7 | |||
Iloczyn dwóch liczb jest równy 180, a ich NWD wynosi 3. Co to za liczby? Czy istnieje tylko jedna parz takich liczb?
| |||
Rozwiązanie Joasi Klimek | |||
Zadanie 8 | |||
We środę Kinga przebywała w szkole 1/4 doby. Na odrabianie lekcji potrzebowała 1/12 doby, w pracach domowych pomagała 1/16 doby, na spacerze z przyjaciółmi była 5/48 doby a pójście na pływalnię zajęło jej 1/16 doby. Posiłki i toaleta zajęły jej 1/16 doby. Ile godzin zajęły Kindze poszczególne czynności i ile czasu zostało jej na sen?
| |||
Rozwiązanie Ewy Kocyk | |||
Zadanie 9 | |||
Michalina zmieszała 2/3 szklanki soku pomarańczowego i 1/3 soku cytrynowego. Wypiła pół szklanki napoju ale jej jeszcze nie smakował, więc dopełniła ją sokiem cytrynowym. Potem wypiła 1/3 napoju i dopełniła go sokiem pomarańczowym. Następnie wypiła 1/6 szklanki napoju ale jeszcze jej nie smakował więc dopełniła szklankę sokiem cytrynowym. Napój okazał się wspaniały. Michalina wypiła go aż do dna. Ile szklanek napoju wypiła Michalina i którego soku wypiła więcej, cytrynowego czy pomarańczowego? | |||
Rozwiązanie Bartka Wacławczyka | |||
Rozwiązanie Joasi Konstanty | |||
Zadanie 10 | |||
Narysuj trójkąt ABC i taki kwadrat, żeby jeden jego bok przechodził przez punkt A, drugi przez B, trzeci przez C. Czy jest tylko jeden taki kwadrat? | |||
Interaktywne rozwiązanie Maćka Kopczyńskiego | |||
Zadanie 11 | |||
Znajdź szybko wynik: | |||
Zadanie 12 | |||
Narysuj trapez równoramienny ABCD, w którym podstawy mają długości |AB|=4,5 cm, |CD|=3,5 cm a długość wysokości wynosi 3,5 cm. Oblicz pole tego trapezu. | |||
Rozwiązanie Kamila Maksymiaka | |||
Zadanie 13 | |||
Boki kwadratu ABCD, w którym |AB|=3 cm przedłużono następująco: AB poza B, BC poza C, CD poza D, DA poza A, o odcinki długości 1 cm. Oblicz pole otrzymanego czworokąta. Jaki to czworokąt? | |||
Rozwiązanie Krzysztofa Maliszewskiego | |||
Zadanie 14 | |||
Narysuj trójkąt o podstawie długości 7,5 cm i podziel go prostymi przechodzącymi przez jeden z jego wierzchołków, na 5 części o równych polach. | |||
Rozwiązanie Rafała Mikulskiego | |||
Zadanie 15 | |||
Oblicz pole trapezu, w którym podstawy mają długości 7,5 cm i 12,5 cm a wysokość stanowi 0,4 dłuższej podstawy. | |||
Rozwiązanie Łukasza Mossakowskiego | |||
Zadanie 16 | |||
W zapisie *1*2*4*8*16*32*64*=27 w miejsca gwiazdek wstaw znaki + lub - tak, aby równość była prawdziwa. | |||
Rozwiązanie Agnieszki Osmoły | |||
Zadanie 17 | |||
Czy istnieją dwie kolejne liczby naturalne, których iloczyn jest równy iloczynowi pewnych dwóch kolejnych liczb parzystych? | |||
Zadanie 18 Dany jest trójkąt prostokątny, w którym przyprostokątne mają długości 2 cm i 6 cm. Znajdź (narysuj) trójkąty takie, że każdy z nich utworzy z danym trójkątem trójkąt równoramienny przez zestawienie tak, by trójkąty te się nie nakładały, nawet częściowo, a jedynie by pokrywały się jednym bokiem. | |||
Rozwiązanie Agaty Rakowicz | |||
Zadanie 19 | |||
Odkryj zaszyfrowane cyfry w podanym działaniu wiedząc, że te same litery oznaczają te same cyfry, a różnym cyfrom odpowiadają rózne litery: a) KOT+KOT=TOK b) TAK+TKA=AKT c) BC-EF=ED i BA+EC=DFC i IJ-GH=FB d) RAZ+RAZ+RAZ+RAZ=MAT. | |||
Rozwiązanie Pawła Rybackiego | |||
Zadanie 20 | |||
Czy ilość piątków i sobót w roku 2000 jest taka sama? | |||
Rozwiązanie Moniki Skockiej | |||
Zadanie 21 | |||
Ile jest wszystkich liczb pięciocyfrowych naturalnych, w których suma cyfr wynosi 3?
| |||
Rozwiązanie Marty Stolarskiej |