LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU

ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2005/2006

Zadania przygotowawcze
do etapu II-go dla uczniów klas II gimnazjum


Tematyka
  1. Podzielność liczb całkowitych.
  2. Pole i obwód koła.
  3. Wyrażenia algebraiczne i wzory skróconego mnożenia.
  4. Działania na wyrażeniach algebraicznych.

Zadanie 1

Oblicz $\frac{\sqrt{8-2\cdot\sqrt{15}}}{(\sqrt[4]{5}+\sqrt[4]{3})\cdot(\sqrt[4]{5}-\sqrt[4]{3})}.$

Zadanie 2

Na kwadracie $ABCD$ o boku 5 opisano okrąg, a następnie wykreślono okrąg o środku w punkcie $A$ i promieniu $AB.$ Oblicz pole kolorowej figury widocznej na rysunku.
inkscape_05_06_g2_liga2_z02.svg

Zadanie 3

Czy liczba $2^{10} + 2005^{8}$ jest liczbą pierwszą?

Zadanie 4

Średnica $AB$ dzieli koło o środku w punkcie $O$ na dwie części. Trójkąt prostokątny $ABC$ ma przyprostokątne długości 18 cm i 24 cm. Punkt $D$ będzie środkiem odcinka $AO.$ Na odcinkach $AD, DO \text{ i }OB$ zbudowano jako na średnicach półkola tak, jak to widać na rysunku. Oblicz pole i obwód kolorowego obszaru.
05_06_g2_liga2_z04.svg

Zadanie 5

Dane wyrażenie
$$\left(x+y-\frac{4xy}{x+y}\right):\left(\frac{x}{x+y}-\frac{y}{y-x}+\frac{2xy}{x^2-y^2}\right)$$ sprowadź do najprostszej postaci, a następnie policz jego wartość $\text{dla }x = 0,6 \text{ i } y = -0,4.$

Zadanie 6

Wyznacz najmniejszą liczbę naturalną złożoną, która nie dzieli się przez żadną z liczb naturalnych od 2 do 100.

Zadanie 7

Oblicz $\left(1-\frac{1}{2^2}\right)\cdot \left(1-\frac{1}{3^2}\right)\cdot \text{...} \cdot \left(1-\frac{1}{2004^2}\right).$

Zadanie 8

Na każdym boku kwadratu jako na średnicy budujemy półkola do wnętrza kwadratu. Części wspólne par narysowanych okręgów tworzą rozetkę. Oblicz pole i obwód rozetki, jeśli długość boku kwadratu jest równa 10vcm.

Zadanie 9

Doprowadź do najprostszej postaci następujące wyrażenie: $$ \left(\frac{a}{b}+\frac{b}{a}+2\right)\cdot \left(\frac{a+b}{2a}-\frac{b}{a+b}\right) : \left(\left(a+2b+\frac{b^2}{a}\right)\cdot \left(\frac{a}{a+b}+\frac{b}{a-b}\right)\right).$$

Zadanie 10

Zbiór liczb naturalnych $\{1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10\}$ dzielimy na dwa niepuste i rozłączne podzbiory tak, by iloczyn elementów pierwszego podzbiory był podzielny przez iloczyn elementów drugiego podzbioru (na przykład, $I = \{1, 3, 4, 5, 7, 8, 9\}, II = \{2, 6, 10\}$). Dla każdego podziału obliczamy iloraz tych iloczynów. Jaką najmniejszą wartość może mieć taki iloraz?

Zadanie 11

W kwadracie $ABCD$ poprowadzono dwa okręgi o środkach w wierzchołkach $A\text{ i }B$ i promieniu równym bokowi kwadratu. Okręgi te podzieliły kwadrat na cztery obszary. Oblicz pola i obwody tych obszarów, jeśli długość boku kwadratu jest równa 5 cm.

Zadanie 12

W trapezie dane są długości podstaw 10 cm i 30 cm oraz długości przekątnych: 24 cm i 32 cm. Oblicz pole tego trapezu.

Zadanie 13

Brzeg trójkąta równobocznego o boku długości 10 cm "otoczono" zbiorem wszystkich punktów, które są odległe od covnajmniej jednego z boków nie więcej niż o 1 cm. Oblicz pole tego zbioru oraz długość jego brzegu.

Zadanie 14

Oblicz
  1. $(4+\sqrt{15})\cdot(\sqrt{10}-\sqrt{6})\cdot\sqrt{4-\sqrt{15}}$
  2. $\left(\frac{2}{\sqrt{3}-1}+\frac{3}{\sqrt{3}-2}+\frac{15}{3-\sqrt{3}}\right)\cdot(\sqrt{3}+5)^{-1}$

Zadanie 15

Doprowadź do najprostszej postaci wyrażenia:
  1. $\frac{1}{b(abc+a+c)} -\frac{1}{a+\frac{1}{b+\frac{1}{c}}} :\frac{1}{a+\frac{1}{b}},$
  2. $\frac{a^{-1}-b^{-1}}{a^{-3}-b^{-3}} :\frac{a^2b^2}{(a+b)^2-3ab} \cdot \left(\frac{a^2-b^2}{ab}\right)^{-1}.$

Zadanie 16

Oblicz wartość wyrażenia $(x + 1) \cdot (x + 2) \cdot (x + 3) \cdot (x + 4)$ dla $x=\frac{\sqrt{7}-5}{2}.$

Zadanie 17

Udowodnij, że jeśli liczba naturalna $n$ jest nieparzysta, to różnica jej czwartej potęgi i liczby 1 jest podzielna przez 16.

Zadanie 18

Zadanie 19

Zadanie 20

Uzasadnij, że sześcian liczby naturalnej pomniejszony o tę liczbę jest podzielny przez 6.

Zadanie 21

Uzasadnij, że wśród każdych kolejnych 18 liczb naturalnych trzycyfrowych istnieje liczba, która jest podzielna przez sumę swoich cyfr.

Zadanie 22

Brzeg kwadratu o boku długości 10 cm "otoczono" zbiorem punktów, z których każdy jest odległy od jednego z boków o nie więcej niż 1 cm. Oblicz długość brzegu tego otoczenia i pole tego otoczenia.

Uwaga. W przygotowaniach do II spotkania konkursowego można wykorzystać zbiór zadań "Liga Zadaniowa" - strony 149, 150, 112, 52-81, 211-239.