LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2002/2003 Zadania do etapu I-go dla uczniów klas VI szkół podstawowych | |||
Tematyka 1. Podzielność liczb całkowitych. 2. Działania na liczbach wymiernych dodatnich. 3. Podstawowe figury geometryczne i ich pola. | |||
Zadanie 1 | |||
Podaj 2002 cyfrę rozwinięcia dziesiętnego ułamka ![]() | |||
Zadanie 2 | |||
W jaki sposób wlać dokładnie 1 litr wody do butelki przy pomocy dwóch naczyń o pojemności odpowiednio 12 i 7 litrów? Wodę czerpiemy z kranu zaś w razie potrzeby wylewamy ją do zlewu. | |||
Rozwiązanie Kamila Brożyny | |||
Zadanie 3 | |||
Odkryj zaszyfrowane cyfry wiedząc, że te same cyfry oznaczają te same liczby, a różnym cyfrom odpowiedają różne różne litery: SOK + SKO = OKS. Odpowiedź uzasadnij. | |||
Zadanie 4 | |||
Oblicz ![]() | |||
Rozwiązanie Pawła Gierlasińskiego | |||
Zadanie 5 | |||
Liczbę naturalną nazywa się dobrą jeśli zapisana jest ona przy pomocy różnych cyfr i iloczyn tych cyfr równy jest 360. Podaj co najmniej dwie takie liczby naturalne. Wyznacz największą dobrą liczbę naturalną. | |||
Rozwiązanie Mateusza Grupy | |||
Zadanie 6 | |||
![]() Bok AB przedłużono wzdłuż prostej AB poza punkt B o długość boku AB i otrzymano punkt A1. Podobnie bok BC przedłużono poza punkt C o długość boku BC i otrzymano punkt B1. Tak samo postąpiono z bokiem AC i otrzymano punkt C1. Oblicz pole trójkąta A1B1C1. | |||
Rozwiązanie Michała Kęder | |||
Zadanie 7 | |||
Bak był pełen wody. Wodę z baku przelano do trzech pojemników. To każdego z nich przelano tę samą całkowitą liczbę litrów wody. Okazało się, że w pierwszym pojemniku woda woda wypełniła 1/2 jego objętości, w drugim 2/3, zaś w trzecim 3/4. Przy jakiej najmniejszej objętości baku jest możliwa taka sytuacja, jeśli objętość baku i pojemników wrażają się liczbami całkowitymi. | |||
Rozwiązanie Marcina Kopczyńskiego | |||
Zadanie 8 | |||
Cenę butów obniżono o 15%, a potem podwyższono o 10% i 2 złote. Obecnie cena butów wynosi 39,4 złotych. Jaka była cena butów przed obniżką, a jaka po obniżce?
| |||
Rozwiązanie Agaty Kozińskiej | |||
Zadanie 9 | |||
Liczba naturalna n równa jest sumie pewnych trzech różnych dzielników liczby | |||
Rozwiązanie Pawła Kruszki | |||
Zadanie 10 | |||
Jak zmieni się iloraz i reszta przy dzieleniu z resztą, jeżeli dzielna i dzielnik zwiększą się trzykrotnie? | |||
Rozwiązanie Maćka Lewandowskiego | |||
Zadanie 11 | |||
Pewna liczba całkowita przy dzieleniu przez 3 daje resztę 2, zaś przy dzieleniu przez 4 daje resztę 1. Jaką resztę daje ta liczba przy dzieleniu przez 12? | |||
Zadanie 12 | |||
Oblicz:![]() | |||
Zadanie 13 | |||
Dwie liczby zwierciadlane (jedna powstaje z drugiej, gdy ją odczytać od końca, na przykład 347 i 743) pomnożono i otrzymano wynik 92565. Jakie to liczby? | |||
Rozwiązanie Marcina Pezdy | |||
Zadanie 14 | |||
Dzieląc pewną liczbę naturalną przez 2, 3, 4, 5, 6, 7 otzrymujemy tę samą resztę równą 2.Wyznacz najmniejszą liczbę o podanej własności i ponadto: a) większą niż 10. b) podzielną przez 11. | |||
Zadanie 15 | |||
Motocyklista w ciągu ![]() ![]() ![]() | |||
Rozwiązanie Mikołaja Pszczółki | |||
Zadanie 16 | |||
Średnia arytmetyczna trzech liczb jest równa ![]() ![]() ![]() | |||
Zadanie 17 | |||
![]() | |||
Rozwiązanie Magdy Ryczkowskiej | |||
Zadanie 18 | |||
Znajdź ułamek o mianowniku 250, większy od 0,49 lecz mniejszy od ![]() | |||
Zadanie 19 | |||
Liczby 1 oraz 3 przedstaw jako sumę skończonej ilości ułamków o licznikach równych 1 i różnych mianownikach. | |||
Rozwiązanie Błażeja Smułka | |||
Zadanie 20 | |||
Narysuj trójkąt o podstawie 7,5 cm i podziel go prostymi wychodzącymi z jednego wierzchołka na 5 części o równych polach. | |||
Rozwiązanie Pawła Sobocińskiego | |||
Zadanie 21 | |||
Ze zbioru ![]() | |||
Rozwiązanie Macieja Szczepkowskiego | |||
Zadanie 22 | |||
Nauczyciel rozciął figurę przydstawioną na rys.1 na figury o kształtach przedstwionych na rys.2 i rys.3. Ile figur o kształcie przedstawionym na rys.2 mógł otrzymać przy tym podziale?
| |||
Rozwiązanie Pauliny Szewczyk | |||
Zadanie 23 | |||
Odkryj zaszyfrowane cyfry w podanym działaniu wiedząc, że te same liteRy oznaczają te same cyfry, a różnym cyfrom odpowiadają rózne litery: a) KOT + KOT = TOK b) TAK + TKA = AKT c) BC - EF = ED i BA + EC = DFC i IJ - GH = FB d) RAZ + RAZ + RAZ + RAZ = MAT. | |||
Zadanie 24 | |||
Ile jest wszytkich pięciocyfrowych liczb naturalnych, których suma cyfr wynosi 3? | |||
Rozwiązanie Kingi Tatary | |||
Zadanie 25 | |||
Czy liczba piątków i sobót w roku 2002 jest taka sama? | |||
Rozwiązanie Piotra Tylendy | |||
Zadanie 26 | |||
Staw zarasta rzęsą. Co dwa dni obszar zarośnięty rzęsą podwaja się. Cały staw zarósł rzęsą w ciągu 32 dni. Po ilu dniach ćwierć stawu było zarośnięta rzęsą? | |||
Rozwiązanie Marcina Walentynowicza | |||
Zadanie 27 | |||
a) Ile liczb naturalnych większych niż 2139 można utworzyć z cyfr b) Ile liczb mniejszych niż 2002 można utworzyć z cyfr | |||
Rozwiązanie Iwony Lis | |||
Zadanie 28 | |||
Jak z dzbanka o pojemności 12 litrów, pełnego mleka, odlać 6 litrów mleka używając tylko dwóch pustych dzbanków o pojemności 5 litrów i 7 litrów? | |||
Rozwiązanie Pawła Rzymyszkiewicza | |||
Zadanie 29 | |||
Znajdź najmniejszą liczbę naturalną taką, że przez wykreślenie w niej pewnych cyfr można otrzymać każdą liczbę naturalną od 1 do 99. | |||
Zadanie 30 | |||
Czy istnieje prostokąt, którego długości boków wynoszą odpowiednio 3/8 i 1/17 długości obwodu prostokąta?
| |||
Zadanie 31 | |||
Dwucyfrowa liczba została podzielona przez sumę swoich cyfr. Jaka jest możliwa największa wartość reszty? |