LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2001/2002 Zadania do etapu I-go dla uczniów klas I gimnazjum | |||
Tematyka: 1. Działania na liczbach wymiernych. 2. Podzielność liczb naturalnych i całkowitych. 3. Obliczenia procentowe. 4. Graniastosłupy. | |||
Zadanie 1 | |||
Buty kosztujące 100zł przeceniono o 20%. Po miesiącu, w związku z sezonową obniżką cen, wszystkie ceny zmniejszono o 20 %, a po kolejnym miesiącu dokonano następnej przeceny i wtedy buty kosztowały 60 zł. O ile procent była ostatnia obniżka? | |||
Rozwiązanie Bartka Bazińskiego | |||
Zadanie 2 | |||
Czy wśród liczb naturalnych od 1 do 2001 włącznie więcej jest liczb podzielnych przez 3, czy też liczb, które będą się dzielić przez 4 lub przez 6? | |||
Rozwiązanie Piotra Bieguna | |||
Zadanie 3 | |||
Wyznacz liczbę dzielników liczby 65+24×36+26×34. | |||
Rozwiązanie Moniki Bonieckiej | |||
Zadanie 4 | |||
W graniastosłupie liczba krawędzi jest o 2000 większa od liczby ścian. Ile wierzchołków ma ten graniastosłup i jaki wielokąt jest jego podstawą? | |||
Rozwiązanie Eweliny Brani | |||
Zadanie 5 | |||
Zbadaj, który z ułamków ![]() | |||
Rozwiązanie Andrzeja Burka | |||
Zadanie 6 | |||
Oblicz ![]() | |||
Rozwiązanie Radka Cywińskiego | |||
Zadanie 7 | |||
Czy można znaleźć 55 różnych liczb dwucyfrowych takich, że wśród nich nie ma liczb dających w sumie 100? | |||
Rozwiązanie Pawła Dylewskiego | |||
Zadanie 8 | |||
Czy liczba ![]() | |||
Rozwiązanie Weroniki Falkowskiej | |||
Zadanie 9 | |||
Uzasadnić, że jeśli n jest liczbą naturalną, to ułamek ![]() | |||
Zadanie 10 | |||
Reszta z dzielenia liczby pierwszej przez 21 jest liczbą złożoną. Jakie liczby mogą być takimi resztami?
| |||
Rozwiązanie Łukasza Gajtkowskiego | |||
Zadanie 11 | |||
Wyznaczyć wszystkie liczby pierwsze p tak, by liczba pp+1+2 była liczbą pierwszą. | |||
Zadanie 12 | |||
W książce rekordów Guinessa podano, że największą dotychczas odkrytą liczbą pierwszą jest 23021337-1. Czy nie jest to pomyłka?
| |||
Rozwiązanie Michała Janeczka | |||
Zadanie 13 | |||
Wyznaczyć wszystkie liczby pięciocyfrowe abcde, które są podzielne przez 36 i dla których a<b<c<d<e. | |||
Rozwiązanie Marty Jankowiak | |||
Zadanie 14 | |||
Czy można liczby od 32 do 86 włącznie zapisać w pewnej kolejności tak by otrzymany zapis był zapisem liczby pierwszej?
| |||
Zadanie 15 | |||
Wyznacz 155-tą cyfrę po przecinku liczby ![]() | |||
Rozwiązanie Wojtka Krzemińskiego | |||
Zadanie 16 | |||
Każdy z następujących ułamków dziesiętnych przedstaw w postaci ułamka zwykłego. a) 07(3), b) 0,(143) c) 0,11(12) | |||
Rozwiązanie Marcina Kusza | |||
Zadanie 17 | |||
Oblicz:![]() | |||
Rozwiązanie Tomka Mentzena | |||
Zadanie 18 | |||
Pająk rozpina nitki we wnętrzu szklanego sześcianu. Początek i koniec każdej nitki znajduje się bądź w wierzchołku, bądź na środku krawędzi, bądź na środku ściany, nigdy jednak na tej samej ścianie. Ile nitek może w ten sposób rozpiąć pająk? | |||
Rozwiązanie Tomka Nowaka | |||
Zadanie 19 | |||
W pewnej klasie dziewczęta stanowiły 62,5% liczby uczniów. Do klasy przybyła jedna osoba i wówczas dziewczęta stanowiły 64% liczby uczniów. Ilu chłopców jest w tej klasie? | |||
Zadanie 20 Dwa prostopadłościenne pudełka mają równe objętości. Jedno z nich ma 1,2 dm wysokośći i pole podstawy wynoszące 4,8 m2. Obliczyć wysokość drugiego pudełka, jeżeli jego pole postawy jest równe 3,6 dm2. | |||
Rozwiązanie Justyny Piotrowskiej | |||
Zadanie 21 | |||
Czy istnieją dwie kolejne liczby naturalne, których sumy cyfr są podzielne przez 101? |