LIGA ZADANIOWA UMK W TORUNIU ZADANIA W ROKU SZKOLNYM 2005/2006 | |||||||||||||
Tematyka: 1. Działania na liczbach wymiernych. 2. Podzielność liczb naturalnych i całkowitych. 3. Obliczenia procentowe. 4. Graniastosłupy. | |||||||||||||
Zadanie 1 | |||||||||||||
Wyznacz liczbę dzielników naturalnych liczby 25 + 24 × 33 + 22 × 32. | |||||||||||||
Rozwiązanie Magdy Balickiej | |||||||||||||
Zadanie 2 | |||||||||||||
Zbadaj, który z ułamków jest większy: czy 0,24(5) ? | |||||||||||||
Rozwiązanie Magdy Barańskiej | |||||||||||||
Zadanie 3 | |||||||||||||
Oblicz . | |||||||||||||
Rozwiązanie Pawła Byczkowskiego | |||||||||||||
Zadanie 4 | |||||||||||||
Właściciel domu chcąc oszczędzić energię elektryczną, dokonał trzech usprawnień, które obniżyły wydatki na ogrzewanie domu kolejno o 20%, o 25% i o 60%. O ile procent łącznie zmniejszyły się jego wydatki na ogrzewanie domu? | |||||||||||||
Rozwiązanie Izabelli Grzebieniak | |||||||||||||
Zadanie 5 | |||||||||||||
Wyznacz sumę:
. | |||||||||||||
Rozwiązanie Lidii Gużyńskiej | |||||||||||||
Zadanie 6 | |||||||||||||
Wyznaczyć wszystkie liczby pięciocyfrowe mające zapis dziesiętny abcde, które są podzielne przez 36 i dla których a<b<c<d<e.
| |||||||||||||
Rozwiązanie Karoliny Gwizdały | |||||||||||||
Zadanie 7 | |||||||||||||
Ile istnieje trzycyfrowych liczb przy zapisie których użyto tylko raz cyfry 5? | |||||||||||||
Rozwiązanie Filipa Idzikowskiego | |||||||||||||
Zadanie 8 | |||||||||||||
2002 jest liczbą palindromiczną tzn., że czytana z lewej strony do prawej i odwrotnie z prawej do lewej jest tą samą liczbą. Poprzednią liczbą palindromiczną jest 1991. Jaka jest maksymalna odległość pomiędzy dwiema kolejnymi liczbami palindromicznymi zawartymi wśród liczb od 1000 do 9999? | |||||||||||||
Rozwiązanie Olivii Klepackiej | |||||||||||||
Zadanie 9 | |||||||||||||
Ile jest liczb naturalnych mniejszych od 2004, z których żadna nie jest podzielna przez 3 ani przez 17? | |||||||||||||
Zadanie 10 | |||||||||||||
W przykładzie zapisanym na tablicy klasowy dowcipniś zmienił dwie cyfry i otrzymano zapis:
| |||||||||||||
Rozwiązanie Marcina Kormana | |||||||||||||
Zadanie 11 | |||||||||||||
Czy wśród liczb od 1 do 2002 włącznie więcej jest liczb podzielnych przez 3, czy też liczb, które dzielą się przez 4 lub przez 5? | |||||||||||||
Rozwiązanie Bartka Majewskiego | |||||||||||||
Zadanie 12 | |||||||||||||
Buty kosztujące 100zł przeceniono o 20%. Po miesiącu, w związku z sezonową obniżką cen, wszystkie ceny zmniejszono o 20 %, a po kolejnym miesiącu dokonano następnej przeceny i wtedy buty kosztowały 60 zł. O ile procent była ostatnia obniżka? | |||||||||||||
Rozwiązanie Rozalii Makowskiej | |||||||||||||
Zadanie 13 | |||||||||||||
Czy można znaleźć 55 różnych liczb dwucyfrowych takich, że wśród nich nie ma liczb dających w sumie 100? | |||||||||||||
Rozwiązanie Mikolaja Niedzieli | |||||||||||||
Zadanie 14 | |||||||||||||
Wyznacz liczbę dzielników liczby 65 + 24 × 36 + 26 × 34.
| |||||||||||||
Zadanie 15 | |||||||||||||
Zbadaj, który z ułamków jest większy: czy 0,2(740) ?
| |||||||||||||
Rozwiązanie Miłosza Paczkowskiego | |||||||||||||
Zadanie 16 | |||||||||||||
W graniastosłupie liczba krawędzi jest o 2002 większa od liczby ścian. Ile wierzchołków ma ten graniastosłup i jaki wielokąt jest jego podstawą? | |||||||||||||
Rozwiązanie Bogny Pastwy | |||||||||||||
Zadanie 17 | |||||||||||||
Oblicz:
| |||||||||||||
Rozwiązanie Macieja Perdenii | |||||||||||||
Zadanie 18 | |||||||||||||
Czy liczba | |||||||||||||
Rozwiązanie Jakuba Polaka | |||||||||||||
Zadanie 19 | |||||||||||||
Uzasadnij, że jeśli n jest liczbą naturalną, to ułamek jest nieskracalny. | |||||||||||||
Zadanie 20 Reszta z dzielenia liczby pierwszej przez 21 jest liczbą złożoną. Jakie liczby mogą być takimi resztami? | |||||||||||||
Rozwiązanie Bartka Rembezy | |||||||||||||
Zadanie 21 | |||||||||||||
Wyznacz wszystkie liczby pierwsze p, dla których liczba pp+1 + 2 jest liczbą pierwszą. | |||||||||||||
Zadanie 22 | |||||||||||||
Czy można liczby naturalne od 32 do 86 włącznie wypisać w pewnej kolejności tak, by otrzymany zapis był zapisem liczby pierwszej? | |||||||||||||
Rozwiązanie Pawła Sołtysińskiego | |||||||||||||
Zadanie 23 | |||||||||||||
Wyznaczyć 2002 cyfrę po przecinku rozwinięcia dziesiętnego liczby . | |||||||||||||
Rozwiązanie Joasi Sucheckiej | |||||||||||||
Zadanie 24 | |||||||||||||
Każdy z następujących ułamków przedstaw w postaci ułamka zwykłego:
| |||||||||||||
Rozwiązanie Marcina Swół | |||||||||||||
Zadanie 25 | |||||||||||||
W pewnej klasie dziewczęta stanowiły 62,5% liczby uczniów. Do klasy przybyła jedna osoba i wówczas dziewczęta stanowiły 64% liczby uczniów. Ilu chłopców jest w tej klasie? | |||||||||||||
Rozwiązanie Dagmary Wawrzyniak | |||||||||||||
Zadanie 26 | |||||||||||||
Dwa prostopadłościenne pudełka mają równe objętości. Jedno z nich ma 1,2 dm wysokości i pole podstawy wynoszące 4,8 dm2. Obliczyć wysokość drugiego pudełka, jeżeli pole jego postawy jest równe 3,6 dm2. | |||||||||||||
Rozwiązanie Zbyszka Wińskiego | |||||||||||||
Zadanie 27 | |||||||||||||
Czy istnieją dwie kolejne liczby naturalne, których sumy cyfr są podzielne przez 101? | |||||||||||||
Zadanie 28 | |||||||||||||
Oblicz: . | |||||||||||||
Zadanie 29 | |||||||||||||
Mydło w kształcie prostopadłościanu po pewnym czasie zmniejszyło swoje wymiary do połowy. Ile razy większą objętość miało to mydło przed zmydleniem? | |||||||||||||
Rozwiązanie Alberta Wolanta | |||||||||||||
Zadanie 30 | |||||||||||||
Długość wszystkich krawędzi sześcianu jest równa 76,8 cm. Oblicz objętość tego sześcianu. | |||||||||||||
Rozwiązanie Tomasza Różyńskiego | |||||||||||||
Zadanie 31 | |||||||||||||
Na giełdzie jedna akcja przedsiębiorstwa SPADEK miała wartość 300 zł. W pierwszej połowie roku cena spadła o 10%, w drugiej wzrosła o 10%. Ile złotych obecnie trzeba zapłacić za 100 akcji tego przedsiębiorstwa? | |||||||||||||
Rozwiązanie Zuzi Rogaszewskiej | |||||||||||||
Zadanie 32 | |||||||||||||
Na konto pana Zbyszka wpłynęła jego pensja netto w wysokości 2000 zł. Podatek i inne obciążenia były równe 48% pensji brutto. Ile złotych brutto zarabia pan Zbyszek? | |||||||||||||
Zadanie 33 | |||||||||||||
Połowa zadań to zadania trudne, a połowa zadań to zadania nudne. Ile procent zadań trudnych stanowią zadania nudne, jeśli co trzecie z zadań nudnych to zadanie trudne? | |||||||||||||
Zadanie 34 | |||||||||||||
Bogacz posiadając 100 000 złotych, aby wesprzeć biedaka mającego tylko złotówkę, dał biedakowi 100 złotych. O ile procent zbiedniał bogacz? O ile procent wzbogacił się biedak? |
Uwaga: Dodatkowe zadania przygotowawcze można znaleźć w książce